Original title:
Vliv multikulturalismu na současnou dětskou nizozemskou literaturu
Translated title:
The influence of multiculturalism on contemporary Dutch children's literature
Authors:
Štěpánová, Jana ; Krol, Ellen Jacoba (advisor) ; Sedláčková, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
dut Abstract:
[eng][cze] The thesis aims to investigate to what extent and how is the multicultural society reflected in contemporary Dutch children's literature and how the authors deal with the issue of multiculturalism. The theoretical part explains important terms and describes the current social situation in the Netherlands. Than follows an overview of the evolution of immigration to the Netherlands and an analysis of topics related to multicultural problematics. At the end of theoretical part is briefly described the concept of children's literature and defined the area of the research. The practical section first describes the methodology that is followed by an analysis of eight books. The results part discusses the findings of the research.Práce si klade za cíl vyzkoumat do jaké míry a jakým způsobem se odráží problematika multikulturní společnosti v současné dětské nizozemské literatuře a jakým způsobem se s touto problematikou autoři vypořádávají. V teoretické části jsou vysvětleny důležité pojmy a je zde popsána současná společenská situace v Nizozemí. Dále následuje přehled vývoje imigrace do Nizozemí a rozbor témat spojených s multikulturní problematikou. Na konci teoretické části je krátce popsán koncept dětské literatury a definována oblast výzkumu. V praktické části je nejprve popsána metodologie výzkumu a představen vlastní korpus knih pro výzkum. Následuje analýza osmi knih. Po vlastní analýze jsou prezentovány výsledky studie.
Keywords:
children's literature; Dutch literature; immigrant literature; Multiculturalism; dětská literatura; Multikulturalismus; nizozemská literatura; přistěhovalecká literatura
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/47976