Original title:
Sociální prevence kriminality
Translated title:
Social Prevention of Crime
Authors:
Lukášová, Kateřina ; Gřivna, Tomáš (advisor) ; Herczeg, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Sociální prevence kriminality Cílem textu je ukázat některé z hlavních možných směrů v sociální prevenci kriminality, a to z úhlu pohledu kriminologického a částečně sociologického. Důvodem pro takový přístup je stále aktuální potřeba analýzy kriminálního vývoje a způsobu, jak jej můžeme ovlivnit. Práce sestává ze tří hlavních kapitol, dále rozdělených na podkapitoly. První kapitola je úvodní a obsahuje některé základní teze jako přípravu pro nadcházející problematiku, včetně důrazu na vzdělávání. Druhá kapitola je rozčleněna na dvanáct podkapitol, z nichž každá se věnuje odlišné oblasti a některé jsou ještě dále rozděleny. První podkapitola se zaměřuje na rodinu a její vztah k problematice vzdělávání a zahrnuje také poznámky k jazykovému kódu. Druhá podkapitola bere v úvahu kulturu jakožto pozadí pro vzorce chování a hodnotovou orientaci. Třetí podkapitola zdůrazňuje význam autorit, zatímco čtvrtá podkapitola se soustředí na vzdělávání. Čtvrtá podkapitola je zároveň jedna ze dvou dále rozčleněných, obsahuje část týkající se vztahu mezi vzděláváním a kriminalitou v dospělosti. Pátá podkapitola je věnována osobnosti. Šestá podkapitola, zabývající se problematikou skupin, je druhou kapitolou dále rozdělenou, neboť zahrnuje i část věnovanou etiologii kriminality a teorii nerovností Ch. Tillyho. Sedmá...Social prevention of criminality The purpose of the text is to show some of the main possible courses in social prevention of criminality, from criminological and lightly sociological point of view. The reason for such an approach is always actual need of analysis of criminal evolution and of the way we can influence it. The paper is composed of three main chapters, further divided into subchapters. The first chapter is introductory and contains some primal thesis as a preparation for coming issues, including reasons for stress on schooling issues. Second chapter is particularized into twelve subchapters, each of them dealing with different areas and some of them further deepened. First subchapter focuses on family and its relation to schooling issues and includes also notes on language code. Second subchapter takes into account culture as a background for patterns of behavior and value orientation. Third subchapter stresses the meaning of authorities, while fourth subchapter concentrates on schooling issues. Fourth subchapter is also one of the two chapter further divided, when it contains the relation between schooling and criminality in adulthood. Fifth subchapter is dedicated to personality. Sixth subchapter, dealing with group issues, is the second chapter further divided, because of subchapter...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/33162