Original title:
Nadprůměrné dítě v oblasti předmatematické gramotnosti
Translated title:
Child accelerated in premathematics literacy
Authors:
Vancová, Marie ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Vondráková, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce pojednává o nadprůměrném dítěti v oblasti předmatematické gramotnosti. Zaměřuje se na charakteristické znaky nadprůměrného dítěte předškolního věku, metody jejich včasné identifikace, formy vzdělávání a rozvíjení nadprůměrných jedinců a v neposlední řadě se věnuje předmatematické výchově v mateřské škole. Práce je členěna do dvou hlavních částí, které odpovídají dvěma hlavním cílům. Cílem je: zmapovat situaci péče o nadprůměrné děti ve vybrané mateřské škole a navrhnout pracovní listy pro jejich rozvoj v předmatematické gramotnosti, které podpoří přípravu na školní matematiku s respektováním individuálních potřeb dítěte předškolního věku. Práce předkládá 23 převzatých a upravených pracovních listů s ohledem na specifika dané skupiny. Vhodnost byla ověřena na 13 dětech ve věku 5-7,2 let, identifikovaných oficiálně jako nadprůměrné. Autorka předpokládá, že bakalářská práce pomůže zlepšit péči o nadprůměrné děti.The bachelor thesis discusses accelerated children in the field of premathematics literacy. It concentrates on characteristic signs of accelerated children in preschool age, methods of early identification, forms of education, development of accelerated individuals, and last but not least addresses premathematical education in pre-school. This work is divided into two parts, which coincide with the two main goals. The goal is: map the level of care for accelerated children in a selected pre-school and design work sheets for their development in premathematics literacy, which will support the preparation for school mathematics respecting individual needs of preschool children. This work offers 23 adapted and modified work sheets considering the specifications of the given group. Suitability has been verified on 13 children from 5 to 7, 2 years of age, identified officially as accelerated. The author assumes that this work will help to improve the care for accelerated children.
Keywords:
accelerated child; premathematics literacy; preschool child; nadprůmerné dítě; předmatematická gramotnost; předškolní dítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41911