Název:
Umění jako forma komunikace u dětí s více vadami
Překlad názvu:
Art as a form communication with multi-handicapped children
Autoři:
Vacková, Kateřina ; Jebavá, Jana (vedoucí práce) ; Bednář, Miloš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Umění jako forma komunikace u dětí s více vadami (návrh koncepce nového pedagogického předmětu využívajícího uměleckou tvořivost) Cíle práce: Uvést do problematiky postižení více vadami a prezentovat využití uměleckých prostředků, zejména pak hudebních, jako jednu z možností edukace a rozvoje komunikačních dovedností u takto postižených žáků. Metoda: Na základě rešerše dostupné literatury, kompilace a analýzy získaných poznatků, byly pro vlastní kreativní tvorbu navrženy aplikace, umožňující rozvoj komunikačních dovedností žáků s kombinovaným postižením. V diplomové práci bylo použito metody dlouhodobého pozorování 42 žáků Základní školy speciální a Základní školy praktické, Starostrašnická, Praha 1O. Výsledky: Tato diplomová práce ve své praktické části zpracovává výsledky získané pozorováním výše uvedené skupiny žáků. Na základě vyhodnocení těchto výsledků bude dále navržena a uvedena do praxe nová koncepce umělecké tvorby, ve speciálně pedagogickém předmětu Umělecká dílna, pro Základní školu speciální a Základní školu praktickou, Starostrašnická, Praha 10. Kliěová slova: Umění, kreativita, pohybová výchova, hudební výchova, komunikace, prožitek, rituál, kombinované vady, individuální přístup ve výchově.Name: Art as a form of communication with multi-handicapped children (a proposal of a conception of a new pedagogical subject taking advantage of artistic creativity). The thesis objectives: An introduction into a problem of multi-handicapped pupils and a presentation how to take advantage of art forms, especially music, as one ofthe possibilities for education and progress in communicative abilities ofthe above mentioned pupils. Method: On the basis of research of available literature, and after compilation and analysis of the obtained pieces of information applications, for actual creative output, enabling development ofcommunicative abilities ofpupils with combined defects were suggested. In the thesis a method of a long-term observation of 42 multi-defected pupils from Specialized Elementa.ry School and Practical Elementary School, Starostrašnická, Praha 1O was used. Results: In the practical part ofthe thesis the results obtained by observing the above mentioned group ofpupils were processed. On the basis ofthe results evaluation a new conception ofa creative (artistic) output is going to be proposed and put into practice in a special pedagogical subject of Artistic Workshop for Specialized Elementa.ry School and Practical Elementary School, Starostrašnická, Praha 1O. Keywords: Art,...