Original title:
Jazyková výchova na malotřídní MŠ
Translated title:
Language education in the nursery school
Authors:
VORÁČKOVÁ, Pavlína Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá postavením a významem jazykové výchovy v současném systému předškolního vzdělávání, sleduje zasahování jazykové výchovy do jednotlivých oblastí obsahu rámcově vzdělávacího programu předškolního vzdělávání, jazykové cíle vyvozené ze zjištěných poznatků, druhy činností probíhajících v mateřské škole. Na základě vztahu vyvozených cílů k jednotlivým jazykovým rovinám vymezuje jazykové kompetence dětí předškolního věku a metody používané k jejich rozvoji. Praktická část zjišťuje úroveň jazykové výchovy, vzhledem k jazykovým rovinám, u dětí předškolního věku v malotřídní mateřské škole. The diploma work considers the positron and importance of language pedagogy in present preschool educational system, follows its impact on the content in separate fields of preschool educational program, language goals deduced from acquired knowledge, types of activities in progress in nursery school. Based on the relationship of deduced goals to different language levels, sets language competence margins to preschool age children as well as methods used for their development. Practical section investigates the level of language education (with respect to language levels) of preschool age children in a ``small-type{\crqq} nursery school class.
Keywords:
articulation; competence; language education; lexical plane.; lexikon; jazyková výchova; Kompetence; lexikální rovina.; slovní zásoba; výslovnost Citation: VORÁČKOVÁ, Pavlína. Jazyková výchova na malotřídní MŠ. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9412