Original title:
Optimalizace silniční nákladní flotily v závodové dopravě
Translated title:
Optimization of cargo fleet within company transport operation
Authors:
ČERVENÝ, Radek Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této bakalářské práci se zabývám provedením analýzy silniční nákladní flotily v závodové dopravě a návrhem změn, které by vedly k optimalizaci vozového parku zkoumaného subjektu. Nejprve jsou teoreticky vymezeny pojmy, které souvisejí s logistikou a silniční nákladní dopravou. Aby mohl být základní cíl splněn, musím dosáhnout i některých dílčích cílů. Je nutné, zhodnotit potřebu dopravy v jednotlivých měsících, analyzovat vozový park a vypočítat a porovnat náklady mezi vlastní a cizí dopravou. Průměrné náklady na 1 km jsou u cizích dopravců nižší než u vlastních Proto bych společnosti doporučil, aby k přepravě více využívala spedičních firem (převážně pro přepravu paletového zboží). Sledovaná společnost by se spíše mohla zaměřit na přepravu volně loženého materiálu, protože tento způsob dopravy není tak závislý na zákazníkovi. Podle této myšlenky by bylo ideální vlastnit 3 nákladní soupravy (1 sklápěč a 2 vozidla univerzálního typu). Takovýto počet a struktura vozového parku by snížil celkové náklady na dopravu a umožnil společnosti se více zaměřit na přepravu volně loženého materiálu (což by mělo vést ke snížení jak průměrných, tak i celkových nákladů). Zároveň by zachoval určitou flexibilitu, která je v boji o zákazníky nezbytná. The aim of this diploma thesis is to analyse a road cargo fleet in company traffic. Moreover, it concentrates on a proposal of changes, which would lead to an optimalisation of the fleet of the surveyed subject. First, all the theoretical concepts which relate to logistic and road cargo traffic transport are defined. To accomplish the primary aim some partial aims have to be achieved. It is necessary to evaluate the need of the transport during particular months, to analyse the cargo fleet and to calculate the cost between own transport and transport carried by another company. The average costs for 1 km is lower using transport carried out by another company than using own transport. It would be recommended to use some other freight companies (mainly for transport of pallet goods). The observed company should concentrate on transport of bulk freight as this way of transportation does not depend that much on the customer. According to this idea, it would be good to own three trucks (1 tilting truck and 2 general purpose types of a truck). This number and structure of the fleet should reduce the whole cost of the transport and allow the company to concentrate on the bulk freight (this should reduce both average and whole costs). Herewith, certain flexibility would be kept, which is necessary in the struggle for control of customers.
Keywords:
costs; flee; logistics; optimalization; logistika; náklady; optimalizace; vozový park Citation: ČERVENÝ, Radek. Optimalizace silniční nákladní flotily v závodové dopravě. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/8460