Original title:
Formování osobnosti manažera ve spojitosti s motivací a stimulací
Translated title:
Developing manager personality in connection with motivation and stimulation
Authors:
KŘIKLAVA, Jiří Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je specifikace vlivů vnitřního a vnějšího prostředí na formování rozvoje osobnosti manažera spolu s novými směry v řízení lidských zdrojů a s důrazem na jeho motivaci a stimulaci. Průzkum byl prováděn v podniku Budějovický Budvar n. p. a Coca {--} Cola Beverages Česká republika, spol. s r. o. První část této práce obsahuje teoretické shrnutí problematiky osobnosti manažera, motivace, stimulace, nových směrů v řízení lidských zdrojů. Použitá metodika je dotazníkové šetření, rozhovor a pozorování. Jednotlivé otázky jsou zpracovány do tabulek, grafů, doplněných výsledky a diskusemi. Výzkum byl zaměřen na vedoucí pracovníky {--} manažery. V obou firmách je velice dobře propracovaný systém motivace a stimulace, který zaručuje rozvoj osobnosti manažera. Dále je kladen velký důraz na vzdělávání, péči o osobnost vedoucího pracovníka. Z dotazníkového šetření je zřejmé, že čeští manažeři upřednostňují týmový styl vedení lidí, seberealizaci, kariérní postup a odpovídající výdělek. Nejcennějším bohatstvím každého podniku je lidský kapitál a úlohou vedoucího pracovníka je, aby dokázal efektivně, v dostatečné míře motivovat, stimulovat a neustále rozvíjet své podřízené i sebe samého.The aim of this thesis is to determine the influence of both inner and outer environments on the formation and growth of the manager{\crq}s personality as well as to explore new trends in human resources management with an emphasis on his/her motivation and stimulation. The research has been carried out in two companies: Budějovický Budvar n. p. and Coca {--} Cola Beverages Česká republika, spol. s r. o. The first part of the work summarizes the theory of the manager{\crq}s personality, his/her motivation, stimulation and the new trends in human resources management. The applied methods are a questionnaire survey, an interview and observation. The answers to individual questions are shown in charts and graphs and they are supplemented with results and discussions. The research in the companies was aimed at senior executives and managers. The system of motivation and stimulation in both companies is very elaborate, which ensures the managers{\crq} personality development. Moreover, a great emphasis is placed on further training and care for their personal growth. The questionnaire survey revealed that Czech managers favour team leadership, self-realization, career advance and appropriate income. Human capital is the most valuable asset of any company and the role of its executives is to be able to motivate, stimulate and develop their subordinates and themselves sufficiently, effectively and continually.
Keywords:
motivation; new trends in human resources management; stimulation; the manager{\crq}s personality; motivace; nové směry v řízení lidských zdrojů; osobnost manažera; stimulace Citation: KŘIKLAVA, Jiří. Formování osobnosti manažera ve spojitosti s motivací a stimulací. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Ing.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/3474