Original title:
Didaktické pojetí hry v občanské výchově
Translated title:
Didactical conception of Game in Civic Education
Authors:
MIKASOVÁ, Jitka Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je obsahově zaměřená na didaktiku oboru občanská výchova. Předmětem diplomové práce je prvek hry v prostředí didaktiky. Didaktické pojetí hry je zásadním fenoménem při koncipování výuky na 2. stupni základní školy. Práce obsahuje teoreticko-interpretační část. Tato část je rozdělena do kapitol a podkapitol. Je zaměřena z teoretického hlediska na různé druhy her a jejich využití ve výuce při hodinách občanské výchovy. Hlavními kapitolami jsou: didaktické hry, simulace, výchova prožitkem, seznam různých her, dramatické a akční hry, jazykové hry, volba her V jednotlivých kapitolách je uveden přehled her, jejich praktické využití v určitých hodinách. U některých částí kapitol jsou uvedeny i dané definice. Následující část je věnována praktickému vyhodnocení použitých her po předchozím praktikování ve vyučovacích hodinách při samostatné praxi na základních školách. Cílem diplomové práce je dospět k závěru, zda hry žáci přijali kladně či záporně v jednotlivých hodinách, zda pro ně měly přínos.The thesis concerns the didactics of the civics. It focuses on a game in tea-ching. The conception of a game in the didactics is a basic phenomenon of the teaching at the second level at a basic school. First, the thesis includes a theoretical and interpretative part. It is di-vided into chapters and subchapters. Its focus is different kinds of games and the use of them in teaching of the civics. The topics of the chapters are didactic games, simulation, education by experience, a list of different games, dramatic and action games, language games, and the choice of games, respectively. There is a list of games in each chapter and their practical use in teaching. There are also given definitions in some parts. Second, there is a part concerning the practical evaluation of the games after their previous use during my teaching within my work experience at a basic school. The aim of the thesis is the attempt to draw a conclusion whether the pupils accepted the individual games during my teaching or not, and whether the games have brought any benefit to them.
Keywords:
a list of different games; and the choice of games; dramatic and action games; education by experience; Klíčová slova v aj: didactic games; language games; respectively.; simulation; dramatické a akční hry; jazykové hry; Klíčová slova v čj: didaktické hry; seznam různých her; simulace; volba her; výchova prožitkem Citation: MIKASOVÁ, Jitka. Didaktické pojetí hry v občanské výchově. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/4106