Název:
Připravenost studentů učitelství přírodopisu a biologie na interaktivní konstruktivistické vyučování s využitím prekonceptů žáků
Autoři:
KOLČAVOVÁ, Zuzana Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá připraveností studentů učitelství přírodopisu a biologie na vyučování s užitím konstruktivistického přístupu, konkrétně práce s prekoncepty žáků. Zjišťování připravenosti proběhlo prostřednictvím dotazníků zadaných vzorku 160 respondentů ze 4 fakult připravujících učitele v lednu až dubnu 2010. Odpovědi respondentů byly kategorizovány a hodnoceny kvalitativně i kvantitativně. Bylo zjištěno, že většina respondentů se s pojmy ?konstruktivistické vyučování?, ?konstruktivismus? a ?prekoncepty.? během studia nesetkala nebo si to nepamatuje. Zatímco význam pojmu ?konstrukitivsmus? znala nebo dokázala odhadnout téměř polovina z dotazovaných, význam pojmu prekoncepty znala nebo dokázala odhadnout jen necelá čtvrtina respondentů. Šetřením věcného obsahu znalostí souvisejícího s tématikou fotosyntézy a trávení v podobě modelových prekonceptů bylo zjištěno, že v rovině odborných znalostí jsou respondenti na práci s prekoncepty při výuce této tématiky víceméně připraveni.This thesis deals with biology and science pre-servis teachers´ availability to teach by using of the constructivistic approach, particularly the preconceptions. Data collecting was based on the questionnaires which were distributed through 160 informants from four university faculties educating teachers within January ? March 2010. The answers of the informants were categorized and assessed both qualitatively and quantitatively. It was found that most of informants didn't know the expressions ?constructivistic teaching?, ?constructivism? and ?preconceptions?. They either had never heard these terms or they simply hadn't remembered them. While the meaning of the expression ?constructivism? was estimated by almost one half of the informants, the meaning of the term ?preconceptions? was familiar for less than a quarter of the informants. By the given example of the topic ?photosynthesis? and ?digestion? in the form of model preconceptions we found that the informants´ level of professional knowledge is quite high and they are able to teach this topic.
Klíčová slova:
Konstruktivismus; prekoncepty; příprava učitelů; vzdělávání v biologii a přírodopisu; biology and science education; Constructivism; preconceptions; teachers´ training Citace: KOLČAVOVÁ, Zuzana. Připravenost studentů učitelství přírodopisu a biologie na interaktivní konstruktivistické vyučování s využitím prekonceptů žáků. České Budějovice, 2011. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/13743