Original title:
Analýza konkurence na spotřebitelském trhu s vybranou komoditou
Translated title:
ANALYSIS OF COMPETENTION ON THE CONSUMER'S MARKET WITH SELECTED COMMODITY
Authors:
SOCHEROVÁ, Klára Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Pro analýzu trhu z hlediska možnosti výběru benzínu z pohledu spotřebitele jsem pro svou práci provedla výzkum trhu konečných spotřebitelů a použila porovnání zjištěných dat od Sdružení obrany spotřebitelů. Porterův model mi pomohl zanalyzovat konkurenční prostředí spolu s analýzou trhu z hlediska ochrany spotřebitele. Po vyhodnocení sebraných dat jsme usoudila, že čerpací stanice si konkurují převážně cenou a i dotazovaní spotřebitelé si vybírají místo načerpání benzínu dle výše ceny. Respondenti nejvíce preferují městskou komunikaci jako místo, kde nejčastěji čerpají benzín a u čerpacích stanic využívají nejvíce prodej občerstvení a mycí linku automobilů. Většina dotazovaných spotřebitelů neomezuje jízdu automobilem po zvýšení cen benzínu a u řetězců čerpacích stanic doplňují benzín nejčastěji. Z cenového výzkumu vyplynulo, že čerpací stanice situované na dálnicích mají nejvyšší cenu benzínu a značka čerpacích stanic Shell, prodává benzín nejdráž. Na konkurenčním trhu čerpacích stanic se pohybuje mnoho značek, ale zatím žádná z nich nemá dominantní postavení, které by mohlo určovat výši cen benzínu. For my work of market analyse from customers point of view in terms of possibility of choosing fuel I have done market research, where I compared opinions of final customers and elicited datas by Union for protecting users. Porter model helped mi to analyze competitive background in line with the market research of user{\crq}s protection{\crq}s stand-point. After the data evaluation I figured , that gas stations are competing mostly by the price and customers choose the place to refuel according to the price. Informants mostly prefer using filling station located inside the city, where they mailny refuel and also very often vehicle washer and buying groceries, as well. Most of the interviewed users feel free using their cars even after raising the fuel{\crq}s prices up and mostly offten they tank at the net of petrol stations. From the price research ensue, that refuelling stations situated close to a motorway have the highest price and fuel of a brand Shell is the most expensive. At the competitive market, there is a lot of brands, but none of them has the dominance to determine the price of the petrol.
Keywords:
competition; fuel; market research; Natural 95; user{\crq}s protection; benzín; konkurence; Natural 95; ochrana spotřebitele; výzkum trhu Citation: SOCHEROVÁ, Klára. Analýza konkurence na spotřebitelském trhu s vybranou komoditou. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/8351