Název:
Okazionalizmy v současné češtině, zvláště v publicistice
Překlad názvu:
Occasionalismes in contemporary czech language, especially in journalism
Autoři:
Michalec, Vít ; Mališ, Otakar (vedoucí práce) ; Tichá, Zdeňka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: Diplomová práce se zabývá příležitostně utvořenými slovy, která nazýváme souhrnně okazionalizmy. Vzhledem k obsáhlosti tématu není více věnována pozornost oblasti těmto jednotkám jazyka vlastní - beletrii, nýbrž takovým oblastem, které souvisejí s každodenním používáním jazyka, především publicistice. Od vymezení pojmu okazionalizmus se dostáváme problematické části určující hranice mezi okazionalizmy a neologizmy. Vznik okazionálních pojmenování je dále sledován z hlediska stylu, vztahu jazyka a společnosti, z hlediska jazyka a jednotlivce v závislosti na prostředí, v němž dochází jejich tvoření. Nechybí ani téma zaměřující se na jazykovou hru, která nezřídka vede uživatele jazyka používání těchto jednotek. Druhý obsáhlejší díl pojednává o zdrojích okazionalizmů v čele s Českým národním korpusem a o metodice vyhledávání (v této elektronické databázi) založené zpravidla na principu selekce a frekvence. Jeho podstatnou součástí je slovník okazionalizmů čítající přes 2500 slovníkových hesel, u nichž je kromě popisu významu uveden i kontext.