Original title:
Řečové nedostatky mladších žáků
Translated title:
Defects in the language of younger pupils
Authors:
MATUROVÁ, Markéta Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá nedostatky v mluveném projevu u mladších žáků. Je rozdělena na dvě základní části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je pojednáno nejen o řečové komunikaci, ale také o problematice logopedické péče v České republice. Následuje jednotný přehled českých hlásek a stručná charakteristika mluvních orgánů, které se podílejí na vytváření podmínek, v nichž může zaznít zvuková podoba řeči. Nedílnou součástí je i kapitola o komplexním rozvoji řeči u člověka. Těžiště prvního tematického celku tvoří nejčastější výslovnostní vady a způsoby jejich odstraňování nejen u intaktní společnosti, ale i postižených jedinců. Zvolili jsme taková postižení, která jsou frekventovaná a věnuje se jim i odborná literatura. Praktická část se z velké části opírá o teoretické poznatky popsané v předešlých kapitolách. První samostatný celek tvoří záznam verbální řeči afatiků se zaměřením na některé jazykové zvláštnosti. Poté následuje výzkum zaměřený na vady výslovnosti u žáků/žákyň na základních a středních školách, který je zpracován v grafické podobě. Závěrečné kapitoly jsou věnovány porovnávání artikulačních potíží u zdravých a zdravotně postižených dětí. The thesis deals with the speech defects of up to 12-year-old school children. It has two parts: theoretical and practical. The theoretical part is on speech communication in general as well as on speech therapy practiced in the Czech Republic. Then follows the standardized list of the Czech phones and brief characteristics of the vocal organs which participate in creating the conditions that allow the sound form of speech. A chapter on the complex development of human being speech is part and parcel of this part. It focuses mainly on the most frequent pronunciation defects and the ways of curing both intact population and differently abled individuals. Frequent defects and those analyzed in specialized literature are presented in this thesis. The practical part is mostly based on the theoretical data described in the previous chapters. A record of verbal speech of the children living with aphasia completed with some language peculiarities form the first chapter. The next part is the research in graphic form in which particular attention is paid to pronunciation defects with pupils at basic and secondary schools. The concluding chapters compare articulation difficulties of healthy and differently abled children. Citation: MATUROVÁ, Markéta. Řečové nedostatky mladších žáků. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/4169