Original title:
Dětská kresba v diagnostice mateřské školy
Translated title:
Children`s Drawing in Diagnostic of Nursery
Authors:
ŠEFRÁNYOVÁ, Lucie Document type: Bachelor's theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá dětským výtvarným projevem v mateřské škole. Seznamuje čtenáře s tím, jak se dětská kresba vyvíjí, zvláště kresba lidské postavy, s jejím obsahem, se psychologickým a pedagogickým přístupem k interpretaci dětské kresby a nakonec i s individuálním přístupem ke vzdělávání v oblasti dětské kresby. Sleduje a porovnává celkem 38 dětských kreseb z vývojového hlediska. Deset dětí ze dvou tříd s rozdílným vzdělávacím programem nakreslilo v časovém rozmezí čtyř měsíců dva domy a dva pány. Porovnává se nejen individuální posun každého dítěte, ale i možný rozdíl mezi dětmi z běžné třídy mateřské školy a třídy alternativní(waldorfské). Bachelor works with children specialised in drawing art in kindergarten. The viewers get know how children{\crq}s art develops, specially drawing human sculpture.with their contents, psychological and teaching access in to the inerpretation of the childrens drawing and induvidiul access to the education in the area childrens drawings. It persuits and compares 38 children drawings of the developping area. Ten children from two classrooms with different educational programs drew two houses and two men in the period of four months. It compars not only individulality of each child but possible difference between the children from regullar day care and the special day care- class of waldorf. Citation: ŠEFRÁNYOVÁ, Lucie. Dětská kresba v diagnostice mateřské školy. České Budějovice, 2008. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9484