Original title:
Volnočasové aktivity žáků 1. stupně ZŠ jako prevence kázeňských problémů ve škole
Translated title:
Free-time activities of elementary school pupils as prevention of disciplinary problems at school.
Authors:
POŠUSTOVÁ, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá volnočasovými aktivitami žáků 1. stupně ZŠ a to především jejich vlivem na kázeň ve škole. Cílem práce je zachycení zkušeností učitelů prvního stupně ZŠ s projevy nekázně žáků, zmapování způsobů trávení volného času žáků a posouzení, zda volnočasové aktivity mají možnost výrazně ovlivnit chování žáků ve škole. Teoretická část práce vymezuje na základě odborné literatury pojmy kázeň a volný čas. Nastiňuje funkce kázně, smysl jejích norem, příčiny nekázně a její projevy. Naznačuje také způsoby, kterými lze kázeňským problémům předcházet. Dále charakterizuje výchovu mimo vyučování a volnočasová zařízení. V praktické části jsou pomocí dotazníkové metody a řízeného rozhovoru shromážděny a analyzovány poznatky o kázeňských přestupcích žáků 1. stupně ZŠ a využívání jejich volného času. Tyto poznatky jsou posuzovány jak z hlediska výpovědí žáků, tak i z pohledu učitelů.The thesis is concerned with free-time activities of elementary school pupils with a special emphasis on its influence on discipline at school. The aim of the thesis was to gather experiences of elementary school teachers with disciplinary probloms in pupils, to survey how pupils spend their free-time and to assess whether free-time activities can significantly influence behaviour of pupils at school. Theoretical part is focused on the terms "free-time" and "discipline" and is based on scientific literature. It shows functions of discipline, sense of its norms, causes of disciplinary problems and their displays. It also outlines ways of disciplinary problems prevention, characterizes education outside school and free-time facilities. In practical part are results from a questionnaire-survey and interviews about disciplinary problems of elementary school pupils and about ways in which they spend their free-time. These findings have been analyzed form both - pupils and teacher - aspects.
Keywords:
disciplinary problems; discipline; free-time; free-time activities; kázeň; kázeňské problémy; volnočasové aktivity; volný čas Citation: POŠUSTOVÁ, Lucie. Volnočasové aktivity žáků 1. stupně ZŠ jako prevence kázeňských problémů ve škole. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/1264