Original title:
Význam kontextu ve výuce slovní zásoby.
Translated title:
The Role of Context in Teaching Vocabulary.
Authors:
TVARŮŽKOVÁ, Monika Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je posoudit výuku slovní zásoby na základní škole z hlediska dvou odlišných přístupů {--} prvního, kdy slovní zásoba je prezentována izolovaně a druhého, kdy se žáci sami jakýmkoli způsobem snaží odvodit význam neznámé slovní zásoby z kontextu. Formou dílčích úkolů se prověřuje schopnost žáků orientovat se v textu a pochopit z kontextu význam neznámých slov a slovních spojení. Ta zní někdy zcela jinak ve větě než samotná {--} vytržená z kontextu. Oproti mechanickému osvojování ze seznamu, vede odvozování významu z kontextu k lepšímu aktivnímu používání slov a frází v jednotlivých komunikativních situacích. Hlavní roli hrají znalosti a předchozí jazykové zkušenosti žáků i náročnost slovní zásoby jako takové. Prověřování a posuzování obou metod vychází z praktického experimentu. Každá z metod je použita ve výuce jedné ze dvou paralelních tříd. Závěrečné zjištění, který z přístupů se ukázal být efektivnějším, je založeno na výsledcích testů. Zkoumané jsou vždy dvě paralelní třídy ve dvou ročnících. Dalším cílem je tedy zjistit, zda při osvojování slovní zásoby hraje svou roli také věk žáků. This thesis deals with two different approaches to teaching vocabulary at the basic school. The first approach is based on guessing from context, the other, the traditional method, consists in learning isolated translations from a list. The results of the research also show the role the context plays in dependence on the age of the learners. The author provides a theoretical background to define the difference between the two methods, which are verified in the practical part. The effectiveness of the presentations, established on one of these approaches, is immediately tested and evaluated in the end.
Keywords:
a context; a word; an isolated translation; vocabulary; izolovaný překlad; kontext; slovní zásoba; slovo Citation: TVARŮŽKOVÁ, Monika. Význam kontextu ve výuce slovní zásoby.. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/4252