Název:
Vliv počasí a ročního období na dopravní dostupnost v horských oblastech
Překlad názvu:
The impact of weather and season to the accessibility in mountain areas
Autoři:
Kroczek, Tomáš ; Jaroš, Václav (vedoucí práce) ; Hasman, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce hodnotí vliv počasí a ročního období na dopravní dostupnost neboli akcesibilitu v horských oblastech na příkladu města Vrchlabí. Seznamuje s obecnými teoriemi zkoumání dostupnosti a dopravního chování, jež jsou následně empiricky ověřeny. Práce vychází z dat získaných terénním šetřením pomocí standardizovaného dotazníku právě na gymnáziu ve Vrchlabí, na jejichž základě je vymezen dojížďkový region školy a je porovnán se školským regionem vymezeným na základě dat ze SLDB 2011. Následně v případové studii popisuje rozdíly v dostupnosti, volbě dopravního prostředku a dopravním chováním způsobené právě ročním obdobím či aktuálním počasím. Práce potvrzuje předpoklad, že počasí a roční období má vliv nejen na dostupnost ale také na dopravní chování respondentů a přináší poznatky, které mohou ovlivnit plánování dopravní obslužnosti či výstavbu nových cyklostezek a bezpečných pěších tras. Klíčová slova: akcesibilita, dopravní dostupnost, volba dopravního prostředku, dopravní chování, Vrchlabí, dopravaThis Bachelor thesis evaluates the impact of weather and season (of the year) on transport accessibility in the mountainous areas. Thesis is focused on city of Vrchlabí. The thesis is based on data obtained by field survey using a standardized questionnaire. The survey sample was collected on (grammar/high) school. The survey basis was defined by commuting region of school students by comparison with the school region defined based on data from Census 2011. Subsequent case study describes the differences in accessibility, choice of transport mean and traffic behaviour caused by current season or weather. This thesis confirms the assumption, that the weather and season not only affect accessibility but also the transport behaviour of respondents. It provides insights that may affect the scheduling of public transport or construction of new bike lanes and safe walking routes. Keywords: accessibility, modal choice, transport behaviour, Vrchlabí, transport