Original title:
Requiem jako hudební forma a jeho proměny v hudbě devatenáctého a dvacátého století
Translated title:
Requiem as a musical form and it's transformations in themusic of nineteenth and twentieth centuries
Authors:
Gonata, Elena ; Pecháček, Stanislav (advisor) ; Holubec, Jiří (referee) ; Valášek, Marek (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] In this thesis, the evolution of the Requiem Mass throughout the centuries has been explored. The evidence provided clearly demonstrates the changes that the Requiem mass has gone through, from the first traditional Requiem mass all the way to the new Requiems of the Contemporary era. While early composers were inspired by religion, over time, a clear shift towards freedom of expression (war, human losses, tragic events) is evident. Requiems can be written for liturgical use and concert halls, and can be performed by choirs, soloists and orchestras (Acapella and Orchestral compositions). Requiems can have both short and long durations, and can have different textures (polyphonic style, homophonic style etc.). The traditional Latin language and religious texts are still widely used, however, there have been many changes throughout the centuries, such as the use of translations into different languages, the use of psalms, bible verses, poetry and famous speeches. Today, a large number of Requiems can be found from composers on a worldwide scale, including America, Europe and Great Britain.V této práci jsem zkoumala vývoj zádušní mše napříč staletími. Ukázala jsem, jakými změnami mše prošla, od tradiční mše až po mše současné doby. Zatímco raní skladatelé byli převážně inspirování náboženstvím, později byl zřetelný posun k svobodě p ztráta na životech, tragické události). Mše mohou být psány pro liturgické účely nebo koncertní haly, a mohou s nimi vystupovat sbory, jednotlivci nebo orchestry. Mše mohou být krátké nebo dlouhé a mohou se lišit svou strukturou (polyfónní styl, homofónní styl atd.). Tradiční texty v latině a s náboženským obsahem jsou stále široce využívány, ale výjimečné nejsou ani překlady do různých jazyků nebo zahrnutí žalmů, biblických veršů nebo slavných projevů do textů mší. Dnes skládají mše skladatelé z celého světa, včetně Ameriky, Evropy nebo Velké Británie
Keywords:
America; Baroque; Catholic; Choir; Choral music; Church music; Classical; Composer; Conductor; Contemporary; Cyprus; Elements of Music; Emotion; Eternal Rest; Europe; Faith; Forgiveness; Freedom; Funeral mass; God; Gregorian Chant; Homophony; Latin text; Liturgical music; Missa pro defunctis; Orchestral music; Organ; Orthodox; Polyphony; Prayer; Religion; Renaissance; Requiem Mass; Romantic; Secular music; Soloist; Soul; Tradition; War Requiem; America; Baroque; Catholic; Choir; Choral music; Church music; Classical; Composer; Conductor; Contemporary; Cyprus; Elements of Music; Emotion; Eternal Rest; Europe; Faith; Forgiveness; Freedom; Funeral mass; God; Gregorian Chant; Homophony; Latin text; Liturgical music; Missa pro defunctis; Orchestral music; Organ; Orthodox; Polyphony; Prayer; Religion; Renaissance; Requiem Mass; Romantic; Secular music; Soloist; Soul; Tradition; War Requiem
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172243