Název:
Didaktické zapojení videa do výuky češtiny jako cizího jazyka
Překlad názvu:
Didactic usage of video in Teaching Czech as a foreign language
Autoři:
Šturmová, Kateřina ; Mašín, Jaroslav (vedoucí práce) ; Šormová, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Využití videa při výuce češtiny v reálném čase (tedy ne distančně prostřednictvím serveru YouTube) představuje pro studenty atraktivní cestu k rychlému a zábavnému zvládnutí jazyka a získání sociokulturní kompetence. Cílem práce je shrnout poznatky z odborné literatury a na jejich základě vytvořit vlastní videa využitelná při výuce cizinců na úrovni A0/A1. Videa budou zaměřená na rozvoj sociokulturní kompetence, tematicky se zaměří na tyto oblasti: 1. Lekce správného chování v českém prostředí, část 1.(formální X neformální jazyk) 2. Lekce správného chování v českém prostředí část 2. (cestování MHD, jak se chovat) 3. Svátky (Velikonoce, Vánoce) Empirická část práce bude vycházet z hypotézy, že zapojení videa do výuky usnadní osvojení sociokulturní kompetence. Několika skupinám studentů v kurzu A0/A1 budou při výuce promítána videa, zatímco dalším skupinám videa promítána nebudou. Tito studenti budou předmětné znalosti získávat z tištěných studijních materiálů (např. učebnice, materiály připravované ad hoc učitelkou) a výkladu učitelky. K videím se budou též vztahovat doplňkové aktivity, které ověří pochopení. Pro maximální věrohodnost výsledku bude hodnocena objektivní a subjektivní stránka. Po stránce objektivní řešitelka výzkumu porovná pokrok skupin využívajících video s pokrokem skupin video...Usage of a video at real-time Czech lessons (not distantly through YouTube) presents to students a very attractive way of learning a language and the socio- cultural competence quickly and entertainingly. The aim of this paper is to sum up findings of the specialized literature and to create special videos useable in foreign language classes of A0/A1 level based on those findings. The videos will be focused on development of sociocultural competence, the themes shall be following: 1.Lesson of the good manners in the Czech environment part 1. (formal X informal language) 2. Lesson of the good manners in the Czech environment part 2. ( Traveling with the Public transport, how to behave) 3. Holidays ( Christmas, Easter ) The empiric part of this thesis will be based on the hypothesis that using video in the classroom will make the acquisition of the sociocultural competence easier. The video materials will be shown in a couple of groups of student at the A0/A1 level while couple of group of other student will study without them. Those students shall get the competence through printed materials (for example books or materials prepared ad hoc by the teacher) and explanation of the teacher. There will also be prepared some supporting activities related to the videomaterials in order to confirm the...
Klíčová slova:
materiály pro výuku; sociokulturní kompetence; video; výuka češtiny jako cizího jazyka; socio- cultural competence; Teaching Czech as a foreign language; Teaching materials; video material