Original title:
Aplikovaná behaviorální analýza a její praktické využití při práci s dětmi s autismem
Translated title:
Applied Behavioural Analysis and Their Practical Use in Working with Children with Autism
Authors:
Štiková, Martina ; Jelínková, Miroslava (advisor) ; Strnadová, Iva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
ABA terapie se dá jako způsob výuky aplikovat velmi rozmanitými formami. Děti s autismem jsou sami o sobě velmi rozmanité osobnosti, každé dítě je originál, proto i způsob výuky v rámci ABA terapie by měl být "šitý na míru" každému dítěti. I z těchto důvodů není úplně jednoduché sepsat stručný a krátký přehled základních obecných informací o této terapii. Přesto jsem se pokusila co nejstručněji a co nejpřehledněji vyjádřit základní myšlenky a koncepce této terapie v teoretické části mé diplomové práce. V praktické části mé práce nabízím stručný přehled a popis vybraných oblastí, na kterých jsme s mým klientem během celého roku pracovali a zdokonalovali se v nich. Z opravdu rozsáhlého souboru podkladů z našich praktických cvičení jsem vybrala některé, podle mého názoru velmi důležité oblasti učení i samotné úkoly k jednotlivým dovednostem (př. oblast zaměřenou na zrakové vnímání, imitaci, receptivní jazyk, jemnou motoriku). Obecným cílem mé práce pak bylo ukázat jednu z možností, jak efektivně vyučovat, rozvíjet či aktivovat dítě s autismem či s kombinovaným postižením, dále jak aktivně rozvíjet jeho schopnosti a dovednosti, a to i přes závažný handicap a velmi nízký věk.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/4834