Original title:
Kulturní dědictví v rozvoji cestovního ruchu vybrané oblasti horního toku Vltavy
Translated title:
Cultural heritage and development of tourism in selected upper Vltava region
Authors:
ŘEHOŘOVÁ, Lenka Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se týká dědictví, heritage tourism, kulturního dědictví. Návštěva historických a kulturních míst je dnes jednou z nejpopulárnějších turistických aktivit. Práce se zabývá zhodnocením současného satvu a možností rozvoje culturního dědictví v oblasti horního toku Vltavy. Pro toto zhodnocení byly zjištěny informace o předpokladech kulturního dědictví, potenciálu oblasti, motivech pro návštěvu oblasti a image historických památek. Byl použit marketingový výzkum s dotazováním tváří v tvář u 1584 respondentů. Výsledky marketingového výzkumu ukazují jaké důvody mají respondenti k dovoleným v České republice a ukazují, že existují rozdíly v image různých atraktivit. To vše vypovídá o povědomí respondentů o oblasti.This bachelor thesis refers to heritage, heritage tourism, cultural heritage. Visiting historic and cultural sites is one of the most popular tourist activities today. The thesis deals with the evaluation of the present status and posibilities of developement of cultural heritage in the headwaters of the Vltava River area. For this evaluation was found out informations about preconditions of cultural heritage, the potential of the area, motives for visiting the area and the image of historical monuments. There was used a marketing research with face-to-face questioning with 1584 informants. Marketing research´s results show what reasons have informants for travelling on holiday in the Czech Republic and show that exists differences in image of activities and sites. it represents what an awareness have informants about the area.
Keywords:
cultural heritage; heritage; heritage tourism; image; marketing research; motives; potential; preconditions; dědictví; heritage tourism; image; kulturní dědictví; marketingový výzkum; motivy; potenciál; předpoklady Citation: ŘEHOŘOVÁ, Lenka. Kulturní dědictví v rozvoji cestovního ruchu vybrané oblasti horního toku Vltavy. České Budějovice, 2009. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/12059