Original title:
Zapojení GIS a DPZ ve výuce zeměpisu na středních školách
Translated title:
POSSIBILITIES OF GIS AND REMOTE SENSING IMPLEMENTATION IN GEOGRAPHY LESSONS AT SECONDARY SCHOOLS
Authors:
Kymrová, Hana ; Štych, Přemysl (advisor) ; Hátle, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce si klade za hlavní cíl ukázat možnosti zapojení GIS a DPZ aplikací do výuky zeměpisu na středních školách. Práce seznamuje se základy GIS a DPZ a navrhuje způsob jejich zapojení do výuky zeměpisu na středních školách ve formě pracovních listů a příručky pro učitele. Pracovní listy jsou vytvořeny k softwaru LeoWorks a ESA School Atlasu. Na základě dotazníkové ankety pro vybraný vzorek učitelů a studentů byla zkoumána uživatelskou vstřícnost SW LeoWorks a schopnosti studentů splnit vytvořené úlohy.The main objective of this paper is to show the possibility of involvement of GIS and remote sensing applications in teaching geography in secondary schools. The work introduces the basics of GIS and remote sensing, and proposes a way of engaging in teaching geography in secondary schools in form of worksheets and manuals for teachers. The worksheets are designed for the LeoWorks software and ESA School Atlas. The survey questionnaire for a selected sample of teachers and students examined the user-friendliness of the LeoWorks software and students' abilities to resolve the tasks created for them.
Keywords:
ESA School Atlas; geoinformation systems; LeoWorks; remote sensing; dálkový průzkum Země; ESA školní atlas; geoinformační systémy; LeoWorks
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/47966