Original title:
Mediální reprezentace hnutí žlutých vest na vybraných českých a britských zpravodajských portálech
Translated title:
Media Representation of the Yellow Vests Movement on Selected Czech and British News Websites
Authors:
Drtina, Matěj ; Tomalová, Eliška (advisor) ; Váška, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Zobrazení jednotlivých událostí v médiích zásadně ovlivňuje vnímání okolního světa. Cílem této bakalářské práce je odpovědět na otázku, zdali se liší - a pokud ano, tak v čem - mediální obraz francouzského hnutí žlutých vest podaný britskými zpravodajskými weby BBC a The Guardian a českými iDNES a Seznam Zprávy. K zodpovězení této otázky bylo využito bimodálního výzkumu, tedy kombinace kvantitativní a kvalitativní metody obsahové analýzy. Tato analýza byla uplatněna na soubor 272 textů publikovaných na čtyřech zmíněných zpravodajských portálech zobrazujících téma hnutí žlutých vest mezi listopadem 2018 a 2019. Na základě provedené analýzy a interpretace jejích výsledků lze konstatovat, že mediální obraz hnutí žlutých vest zprostředkovaný zpravodajskými portály BBC, The Guardian, iDNES a Seznam Zprávy se liší. Toto zjištění odpovídá skutečnosti, že mediální reprezentace události je ovlivněna selektivním procesem a totožné nebo téměř shodné zobrazení reality u různých zprostředkovatelů informací nelze očekávat. V mnoha sledovaných aspektech - jako například časový rámec informování, výskyt klíčových slovních spojení, výskyt jmen klíčových osobností a dalších - však není tato odlišnost výrazná a získané výsledky tak mohou být interpretovány jako důkaz trendu homogenizace nabídky médií.The media image of events fundamentally influences the perception of the world. The aim of this bachelor thesis is to answer the question whether - and if so, in what way - the media image of the French Yellow Vests movement differs between the British news sites BBC and The Guardian and the Czech iDNES and Seznam Zprávy. Bimodal research - a combination of quantitative and qualitative content analysis methods - was used to answer this question. This analysis was applied to a total of 272 texts published about Yellow Vests movement on the four selected news sites between November 2018 and November 2019. Based on the analysis and interpretation of its results, it can be stated that the media image of the Yellow Vests movement provided by the BBC, The Guardian, iDNES and Seznam Zprávy is different. This finding corresponds to the fact that the media representation of an event is based on a selective process, and therefore an identical or almost identical representation of reality created by different media cannot be expected. However, in many of the analyzed aspects - such as timing of information, the occurrence of key phrases, the occurrence of key personalities and others - the difference is not significant and the results can be interpreted as evidence of the media homogenization trend.
Keywords:
foreign news; France; media; media image; media representation; news; Yellow Vests; Francie; hnutí žlutých vest; mediální obraz; mediální reprezentace; média; zahraniční zpravodajství; zpravodajství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171417