Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Znalosti žáků devátých tříd základních škol v Praze a Litoměřicích ze zásad chování obyvatelstva při mimořádných událostech
Original title:
Znalosti žáků devátých tříd základních škol v Praze a Litoměřicích ze zásad chování obyvatelstva při mimořádných událostech
Translated title:
Knowledge of the Principles of Public Behaviour in Emergencies among Ninth Grade Pupils of Primary Schools in Prague and Litoměřice
Authors:
Reiser, Jan ; Fiala, Miloš (advisor) ; Vilášek, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Znalosti žáků devátých tříd základních škol v Praze a Litoměřicích ze zásad chování obyvatelstva při mimořádných událostech Cíle: Diplomová práce si klade za cíl zjistit úroveň znalostí žáků devátých tříd základních škol v Praze a Litoměřicích ze zásad chování obyvatelstva u vybraných mimořádných událostí, konkrétně povodní, chemických havárií, požárů a bouřek. Metody: kompilace, dotazníkové šetření, analýza Výsledky: Znalosti žáků devátých tříd základních škol v Praze a Litoměřicích ze zásad chování obyvatelstva byly nadprůměrné. Procentuální úspěšnost správných odpovědí činila 76 %. Vědomosti, které se týkají této oblasti, jsou tak vzhledem k průřezové výuce dostatečné. Pouze u tří otázek nepřesáhl počet správných odpovědí 50% hranici. Za slabá místa lze označit znalosti, které se vztahovaly k Všeobecné výstraze a zásadám při chemické havárii. V poměřování měst dopadly lépe Litoměřice, které měly o dva procentní body více správných odpovědí. Mezi pohlavími byli úspěšnější muži, kteří udělali o 4 % méně chyb než ženy. Klíčová slova: povodeň, požár, chemická havárie, bouřka, evakuace, dotazníkTitle: Knowledge of the Principles of Public Behaviour in Emergencies among Ninth Grade Pupils of Primary Schools in Prague and Litoměřice Objectives: The diploma thesis aims to determine level of knowledge of principles of public behaviour in emergencies among ninth grade pupils in Prague and Litoměřice, specifically floods, chemical accident, fires and storms. Methods: compilation, survey questionnaire, analysis Results: Knowledge of the Principles of Public Behaviour in Emergencies among Ninth Grade Pupils were above average. Success rate of right answers was detected at 76 %. The knowledge of this specific field is sufficient due to overview teaching. At only three questions the answers did not exceed 50 %. As a weak spots can be indicated knowledge about general warning and principles during chamical accident. In comparation Litoměřice had better results by two percentage points than Prague. Men did less wrong answers than women by 4 %. Keywords: flood, fire, chemical accident, storm, evacuation, questionnaire
Keywords:
chemical accident; evacuation; fire; flood; questionnaire; storm; bouřka; chemická havárie; dotazník; evakuace; povodeň; požár
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171312