Original title:
Vývoj identity v dílech Akata Witch and Akata Warrior od Nnedi Okorafor
Translated title:
Identity Development in Akata Witch and Akata Warrior by Nnedi Okorafor
Authors:
Váňa, František ; Topolovská, Tereza (advisor) ; Ženíšek, Jakub (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This thesis explores the development of individuality in Nigerian books for young adults, Akata Witch and Akata Warrior by Nnedi Okorafor. For that, the literary concepts of young adult literature and the heroic journey (monomyth) is used. This thesis aims to prove that the heroic journey framework may be applied to young adult literature, primarily concerning the formation of identity resulting a certain correlation between the two types of narrative. Based on the description of concepts of literary theory, such as the Other, described by Robyn McCallum, and the individual constitutive elements of the heroic journey, in the theoretical part, the analysis from both vantage points and subsequent correlation between them is described in the practical part. The two books that are analysed are described from the point of three major concepts of young adult literature and all twenty six steps of the heroic journey, based on Campbell and other literary theorists. Based on this analysis, it is concluded that there is a certain correlation between the two narrative frameworks. It is especially similar concerning the growth of individuality of its protagonists. Despite there being a correlation among the two types of narrative, young adult literature and the heroic journey, certain elements do not have...Tato diplomová práce zkoumá vývoj individuality v nigerijských knihách pro mladistvé, Akata Witch a Akata Warrior od Nnedi Okorafor. K dosažení tohoto cíle jsou užity literární koncepty spojené s literaturou pro mladistvé a hrdinským putováním (monomýtem). Tato práce se snaží dokázat, že strukturu hrdinského putování lze aplikovat na literaturu pro mladistvé, a to primárně na vývoj identity v ní, a z toho poté vyvodit míru korelace mezi těmito dvěma typy narativu. Na základě popisu literárních konceptů jako například "the Other", který byl popsán Robyn McCallumovou, a individuálních konstitutivních elementů hrdinského putování, je v teoretické části provedena analýza výše zmíněných děl z úhlu pohledu obou typů narativu. Následně je na základě této analýzy vytvořena korelace mezi koncepty hrdinského putování a literatury pro mladistvé. Obě díla jsou analyzována z pohledu konceptů literatury pro mladistvé a všech dvaceti šesti kroků hrdinského putování, založených na práci Josepha Campbella a dalších literárních teoreticích. Na základě této analýzy je dosaženo závěru, že mezi těmito dvěma typy narativu existuje korelace. Zjevná podobnost je nalezena mezi vývojem individuality jejich protagonistů. Přestože korelace mezi těmito narativy existuje, některé prvky nemají své ekvivalenty. Oba koncepty se...
Keywords:
Akata; Individuality; Joseph Campbell; maturation; Nnedi Okorafor; Robyn McCallum; the heroic journey; young adult literature; Akata; dospívání; hrdinské putování; individualita; Joseph Campbell; Literatura pro mladistvé; monomýtus; Nnedi Okorafor; Robyn McCallum
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171244