Original title:
Využití grafického kalkulátoru ve výuce matematiky
Translated title:
Graphing calculator in the mathematics education
Authors:
TUPÝ, Petr Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce pojednává o práci s grafickým kalkulátorem TI-92 Plus, jeho výhodách i nevýhodách při využití ve výuce matematiky. Snahou je zjistit, zda tento nástroj usnadní studentům práci při řešení úloh, či je jeho přínos natolik minimální, že se nevyplatí zahrnout práci s ním, ke které je samozřejmě zapotřebí jistých znalostí studentů, do výuky matematiky. Z tohoto vyplývá snaha o nalezení typových úloh, při kterých je práce s grafickým kalkulátorem rychlejší, snadnější a především lépe pochopitelná. Jedním z dílčích cílů je taktéž uvést čtenáře do problematiky připojení grafického kalkulátoru k PC, díky čemuž jeho majitel získá další nepřeberné množství funkcí spojených s interaktivním prostředím, které tímto vytvoří {--} například možnost zachytávání obrazovky kalkulátoru, instalace dalších aplikací do paměti kalkulátoru, záloha a obnovení dat atd.This diploma thesis discusses the work with the graphing calculator TI- 92 Plus, its advantages and disadvantages for use in mathematics education. The aim of the thesis is to determine whether this tool will facilitate the work of students in solving problems, and if its contribution is so minimal, that is not worthy including work with him, which of course requires some knowledge of students in the teaching of mathematics. For this apparent effort is the aim to find the type of tasks, which is working with the graphing calculator faster, easier and above all better understand. One of the aims is also to introduce the reader into the connection of the graphing calculator to the PC, by which the owner obtains a wealth of other functions associated with an interactive environment that this creates - such as the ability to capture screen of the calculator, install other applications into memory of the calculator, backup and restore data, etc.
Keywords:
graphing calculator; mathematics education; TI-92 Plus; grafický kalkulátor; TI-92 Plus; výuka matematiky Citation: TUPÝ, Petr. Využití grafického kalkulátoru ve výuce matematiky. České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/6632