Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Využití dat pro systém hospodaření s vozovkou na silnicích II. a III. tříd k posouzení účinků vnějších vlivů na povrch vozovek
Original title:
Využití dat pro systém hospodaření s vozovkou na silnicích II. a III. tříd k posouzení účinků vnějších vlivů na povrch vozovek
Translated title:
Usage of data for the pavement management system on roads II. and III. classes to assess the effects of external influences on the road surface
Authors:
Skořepová, Eliška ; Mališ, Luděk (referee) ; Hýzl, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá využitím zaznamenaných dat při sběru poruch vizuální prohlídkou se záznamem do počítače pro systém hospodaření s vozovkou k detailní analýze a nalezení potencionální spojitosti mezi porušením vozovky a polohou porušeného úseku. Pozornost je zaměřena na úseky silnic II. a III. třídy v Libereckém kraji, které se nacházejí v blízkosti lesního porostu s případným vyšším výskytem poruch na vozovce. Samotný sběr dat probíhal v roce 2021 v Libereckém kraji. Zpracování a vyhodnocení dat o porušení vybrané silniční sítě v závislosti na okolním zalesnění probíhalo v časovém horizontu několika let, konkrétně roku 2014 a 2019 až 2021. V poslední fázi této diplomové práce se jednalo o komparaci výsledných hodnot a o identifikaci opakujících se trendů v rozdílných časových obdobích v různých klasifikačních stupních a v odlišné míře zalesnění.
The master thesis is focused on sorting collected primary data, their subsequent analysis and further comparison in the field of road defects. The collection of pavement failures was done by visual inspection with its recording to a computer for the pavement management system. The data later underwent detailed analysis with the aim to find a potential link between the road defect and the location of the damaged section. The study took place on 2nd and 3rd class roads in the Liberec Region, with special focus on those located near forests. The data collection itself took place in the Liberec Region in 2021. The processing and subsequent evaluation of collected data was done thanks to the availability of comparable data sets from 2014 and 2019 to 2021, so the development of road defects of the selected road network in relation to the surrounding afforestation could be assessed. The last part of this master thesis compares results in different classification levels, time periods and levels of afforestation.
Keywords:
afforestation rate; classification average mark; collection of pavement failures; condition of pavement surfaces; deformation; network level; Pavement management system; pothole; raveling; deformace; hloubková koroze; klasifikační průměrná známka; míra zalesnění; sběr poruch vozovek; stav povrchu vozovek; Systém hospodaření s vozovkou; síťová úroveň; výtluk
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/203652