Original title:
Odpovědnost dopravce při mezinárodní letecké a silniční přepravě
Translated title:
The liability of the carrier in international carriage by air and road
Authors:
Sedláček, Vojtěch ; Pauknerová, Monika (advisor) ; Bříza, Petr (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Odpovědnost dopravce při mezinárodní letecké a silniční přepravě Abstrakt Rigorózní práce se ve své nosné části věnuje analýze právní úpravy odpovědnosti leteckého a silničního dopravce při mezinárodní přepravě zboží a osob. Příslušné právní úpravě se v průběhu práce dostává komparace a je poukazováno jak na její shodné rysy, tak její odlišnosti. Práce je systematicky rozdělena do 6 částí. V úvodní části se práce zabývá historickým vývojem letecké a silniční dopravy a souvisejícím rozvojem právní regulace, čímž uvádí čtenáře do problematiky mezinárodní letecké a silniční přepravy. Stranou nezůstávají ani soudobé problémy a výzvy v mezinárodní přepravě, které s sebou přinášejí zvýšenou potřebu přijetí nové legislativy. Druhá část je věnována přehledu právní úpravy mezinárodní letecké a silniční přepravy. Výklad je kromě mezinárodní a unijní regulace poskytnut i vnitrostátní právní úpravě, jež však z důvodu mezinárodní povahy a unifikace letecké a silniční přepravy plní především doplňkovou roli. Předmětem následujících dvou částí je odpovědnost leteckého a silničního dopravce při přepravě nákladu. Autor se věnuje zejména škodním událostem v mezinárodní přepravě, době dopravcovy odpovědnosti za přepravovaný náklad, resp. zásilku, jakož i rozsahem náhradové povinnosti dopravce a podmínkami zproštění jeho...Liability of the carrier in international carriage by air and road Abstract The thesis is primarily devoted to the analysis of the legal regulation of the liability of air and road carriers in the international carriage of goods and passengers. In the course of the thesis, the relevant legislation is compared and its similarities and differences are pointed out. The thesis is systematically divided into 6 parts. In the introductory part, the thesis deals with the historical development of air and road carriage and the related development of legal regulation, thus introducing the reader to the issue of international air and road carriage. Contemporary problems and challenges in international carriage, which bring with them an increased need for the adoption of new legislation, are not left aside. The second part is devoted to an overview of the legal framework for international air and road carriage. The interpretation is given not only to international and EU regulation, but also to national legal regulations, which plays mainly complementary role due to the international nature and unification of air and road carriage legislation. The following two parts are devoted to the liability of air and road carriers in the carriage of goods. The author deals with damage events in international carriage and the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171104