Original title:
Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání
Translated title:
Art-educational contexts of music pedagogy in the innovation of primary education
Authors:
Dunovská, Marie ; Kodejška, Miloš (advisor) ; Slavíková, Marie (referee) ; Felix, Belo (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce s názvem Umělecko-výchovné kontexty hudební pedagogiky v inovaci primárního vzdělávání charakterizuje z vědeckého pohledu filosofie, psychologie, hudební psychologie, neurofyziologie, pedagogiky a hudební pedagogiky význam hudební výchovy pro rozvoj osobnostní integrace člověka. Navazuje na podněty nové akademické disciplíny transdidaktiky a provádí její dedukci do praktické roviny primárního vzdělávání, v jehož ohnisku jsou silnými aktivizačními prostředky hudební činnosti. Prostřednictvím autorské tvorby a využití uměleckých inspirací cílí na součinnost hudebních činností s ostatními esteticko-výchovnými disciplínami, za jejichž spolupráce dochází k prohloubení emocionálního prožitku a rozvoji vztahu k uměleckým a etickým hodnotám, vedoucích k objevování krásna. Prohlubování prožitků při uměleckých aktivitách umožňuje na základě polyestetičnosti a integrativity kvalitní komunikaci kognitivních a emocionálních procesů ve vědomí dítěte. Dochází k jejich zintenzivnění, což představuje nezastupitelný vliv na zkvalitnění a rozvoj osobnostní integrace dítěte ve velmi důležitém období počátku školní docházky. Současné vzdělávání může prostřednictvím transdidaktiky s využitím polyestetičnosti a hudební integrativity takový proces pozitivně ovlivnit. Tento fakt je přiblížen mimo jiné...The dissertation entitled Art-educational contexts of music pedagogy in the innovation of primary education characterizes from the scientific point of view philosophy, psychology, music psychology, neurophysiology, pedagogy and music pedagogy the importance of music education for the development of human personality. It follows the stimuli of the new academic discipline of transdidactics and deducts it to the practical level of primary education, in the focus of which they are strong activating means of musical activity. Through authorial creation and the use of artistic inspirations, it aims at the synergy of musical activities with other aesthetic and educational disciplines, whose cooperation deepens emotional experience and develops a relationship with artistic and ethical values, leading to the discovery of beauty. Deepening experiences with artistic activities based on polyesthetics and integrativity enables quality communication of cognitive and emotional processes in the child's consciousness. They are deepening, which represents an irreplaceable influence on the improvement and development of the child's personal integration in a very important period of the beginning of schooling. Contemporary education can positively influence this process through transdidactics using polyesthetics and...
Keywords:
attitudes; author's work; competences of cultural awareness and expression; emotional development; integrative music education; musical experience; personality development; personality integration; polyesthetic education; primary education; Transdidactics; values; younger school age; autorská tvorba; emoční rozvoj; hodnoty; hudební prožívání; integrativní hudební výchova; kompetence kulturního povědomí a vyjadřování; mladší školní věk; osobnostní integrace; osobnostní rozvoj; polyestetická výchova; postoje; primární vzdělávání; Transdidaktika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170902