Original title:
Hodnocení motorických dovedností dětí s osteogenesis imperfecta
Translated title:
Assessment of motor skills in children with osteogenesis imperfecta
Authors:
Kašparová, Andrea ; Quittková, Adéla (advisor) ; Dyrhonová, Olga (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce Hodnocení motorických dovedností dětí s OI Abstrakt Tato diplomová práce se zabývá hodnocením motorických dovedností dětí s onemocněním osteogenesis imperfekta a úrovní jejich kvality života. V teoretické části shrnuje poznatky o etiopatogenezi onemocnění, jeho klinických projevech, nejčastějších kineziologických odlišnostech a možnostech léčby pacientů s osteogenesis imperfecta. Speciální část popisuje vhodné terapeutické intervence v konkrétních věkových obdobích s návazností na ostatní odbornosti. Dále uvádí možnosti testování motorických dovedností a hodnocení kvality života. V praktické části ověřuje použitelnost testu BOT-2 k zhodnocení motorických dovedností dětí s OI a testu PedsQL k ohodnocení kvality života. Pomocí standardizovaného skóre testu BOT-2 hodnotí a porovnává motorické dovednosti dětí s osteogenesis imperfecta a jejich zdravých vrstevníků. Zároveň zkoumá vliv motorických dovedností dětí s osteogenesis imperfecta na kvalitu života. Na základě výsledků práce potvrzuje předem stanovené hypotézy - horší schopnosti hrubých i jemných motorických dovedností dětí s OI a závislost kvality života na úrovni motorických dovedností. V diskusi se pojednává o vhodnosti výběru testu motorických dovedností BOT-2 a testu kvality života PedsQL pro děti s OI, jsou okomentovány největší...Diplomová práce Hodnocení motorických dovedností dětí s OI Abstract The thesis deals with the assessment of motor skills and quality of life in children with osteogenesis imperfecta. The theoretical part summarizes aetiopathogenesis, clinical features, kinesiological abnormalities and the treatment strategies. A particular part describes therapeutic interventions during the various stages of childhood with an alignment to multidisciplinary cooperation. Furthermore, tests of motor skills and quality of life are presented. The practical part assesses the applicability of the BOT-2 for the evaluation of motor skills and PedsQL for the evaluation of the quality of life in children with OI. Moreover, the BOT-2 standardized test score evaluates and compares motor skills and quality of life in children with osteogenesis imperfecta to their peers. Contemporaneously, it investigates the effect of motor skills on the quality of life in children with OI. Based on the results the thesis confirms the hypothesis - worsened both gross motor skills and fine motor skills and the dependency of quality of life on the level of motor skills. The discussion part deals with the feasibility of BOT-2 and PedsQL for the assessment of children with OI, it comments the main limitations of children with OI, and based on up-to-date...
Keywords:
BOT-2; motor skills; osteogenesis imperfecta; PedsQL; quality of life; BOT-2; kvalita života; motorické dovednosti; osteogenesis imperfecta; PedsQL
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170840