Original title:
Od konstrukce mediální reality k sociálnímu stereotypu v tištěné reklamě
Translated title:
From construction of media reality towards s social stereotype in the printed advertising
Authors:
Talácko, Aleš ; Šoltys, Otakar (advisor) ; Jungová, Eliška (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Od konstrukce mediální reality k sociálnímu stereotypu v tištěné reklamě" pojednává o stereotypních zobrazeních osob vyskytujících se v české časopisové produkci v prvním desetiletí 21. století. První část práce popisuje teoretický základ a východiska tématu, včetně teorie sociální konstrukce reality podle Bergera s Luckmannem. Ve své druhé části práce na vzorku časopiseckých titulů Týden, Reflex, Maxim (dříve Quo), Cosmopolitan a Žena a život mapuje výskyt stereotypních zobrazení v časovém období od roku 2000 do roku 2008, materializovaných prostřednictvím sémiotických kódů, které práce pojemenovává, popisuje a poukazuje na způsob jejich použití ve výstavbě komplexních komunikátů. Práce se snaží poukázat na nepoměr ve výskytu zobrazení mužů a žen v reklamních komunikátech a na základě předchozích rozdělení dostupných v literatuře práce přichází s originální klasifikací stereotypních zobrazení. Práce také popisuje výsledky kvantitativní obsahové anylýzy, jejímž cílem bylo zjistit četnost výskytu stereotypních zobrazení v obrazových textech tiskové reklamní produkce a dělí vyskytující se stereotypy na tři skupiny dle frekvence výskytu - málo frekventované, běžné a velmi frekventované. Zvláštní pozornost práce potom věnuje vazbě jednotlivých zobrazení sociálních stereotypů na...Diploma thesis "From construction of media reality towards a social stereotype in the printed advertising" deals with stereotypical portrayals of people emerging in Czech magazine production in the first decade of 21st century. The first part of the thesis describes the theoretical fundamentals of the field, including the theory of the social construction of reality by Berger and Luckmann. In its second part, using the sample of magazines Týden, Reflex, Maxim (formerly Quo), Cosmopolitan and Žena a život, the thesis surveys the occurrence of stereotypical depictions in the period from 2000 to 2008, materialized using semiotic codes. These depictions are named, described and it is shown how are they used in the process of constructing a complex communicate. This thesis is trying to point out the disproportion in the depictions of males and females in advertising and (based on previous classifications available) comes up with an original classification of the stereotypical depictions. The thesis also describes the results of a quantitative content analysis in order to find out about the occurrence frequency of the stereotypes in pictorial texts used in advertising production and it segments the occuring stereotypes in three categories according to the frequency of their occurrence. The categories are...
Keywords:
advertising; Cosmopolitan magazine; Maxim magazine; Quo magazine; Reflex Magazine; social construction of reality; stereotypes; Týden magazine; Žena a život magazine; reklama; sociální konstrukce reality; Stereotypy; časopis Cosmopolitan; časopis Maxim; časopis Quo; časopis Reflex; časopis Týden; časopis Žena a život
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170513