Original title:
Sociální exkluze, nezaměstnanost a vzdělá(vá)ní: K vzájemným vazbám a možnostem začlenění
Translated title:
Social exclusion, unemployment and education: towards interrealtionships and possibilities of inclusion
Authors:
Bánovec, Ladislav ; Čabanová, Bohumila (advisor) ; Potůček, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce vychází z teoretických východisek sociální exkluze a všímá si především jedné z jedné z identifikovaných dimenzí - exkluze v oblasti trhu práce. Výkladový rámec je aplikován k analýze možných aspektů exkluze v oblasti trhu práce, přičemž hlavní pozornost je zaměřena k jednomu z těch, jenž na sebe v posledních letech v ČR výrazněji upozorňují - fenoménu nedobrovolné absence placené práce, především v podobě (dlouhodobé) nezaměstnanosti. Tento jev, jak bylo zjištěno, nejenže ohrožuje model inkluzivní společnosti, ale navíc představuje značné ohrožení lidského potenciálu. Předkládaná práce se soustřeďuje na některé příčiny tohoto problému, jež byly na základě analýzy identifikovány zejména (ovšem ne výlučně) v oblasti deficitu lidského kapitálu (nedostatečná úroveň vzdělání). Zároveň byla oblast vzdělávání shledána 'bránou4 k trhu práce a zaměstnatelnosti. Jelikož bylo zjištěno, že vzděláni je pokládáno za významný faktor prevence vyloučení v oblasti trhu práce, a v české společnosti stále existují bariéry, znemožňující důsledně aplikovat princip rovnosti příležitostí ve vzdělávacím systému, je speciální pozornost věnována problematice demokratizace (přístupu ke) vzdělání. V neposlední řadě se studie pokouší navrhnout některá možná řešení, k nimž, dle názoru autora, patří inkluze...This dissertation draws on theories of social exclusion and focuses on one of its dimensions - the exclusion on the labour market. The theoretical framework is employed to analyze possible aspects of social exclusion at the labour market, with special attention given to that which has become topical in the Czech Republic recently: (long term) unemployment. As it has been previously noted, this phenomenon impends the model of inclusive society and moreover it represents a danger to human potential. The present study aims at analysis of some correlates of this problem. In this respect, deficit of human capital (low levels of education and qualification) was found as a significant determinant of long term unemployment (and therefore of social exclusion). At the same time, the sphere of education was recognized as a 'gateway' towards the labour market and employability. The study concluded that while education should be considered as an important factor in terms of prevention of social exclusion, in the Czech society there are still numerous barriers making application of the principle of equal opportunities in the educational system impossible. Therefore, questions of democratization in education are examined with special emphasis. In line with the main findings of the analysis, the aim of this...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170280