Original title:
Didaktický potenciál lidové umělecké tvorby pro žáky 1. stupně základní školy
Translated title:
Didactic Potentiality of Folk Art for Primary School Pupils
Authors:
Agossa, Lucie ; Fulková, Marie (advisor) ; Novotná, Magdalena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Koncept této diplomové práce vychází z folkloru, folklorismu, národní umělecké tvorby, lidových zvyků a tradic, a to konkrétně v regionu Slovácka. V teoretické části tedy tyto pojmy definuji. Poukazuji na zneužitelnost folkloru k politickým či reklamním účelům. Představuji umělce, kteří se zabývali zpracováním folkloru ve výtvarném umění, a zároveň seznamuji se současnými umělci, kteří se nechali inspirovat slováckými folklorními motivy. Ve výzkumné části jsem zvolila metodu strukturovaných rozhovorů pěti respondentů činných na folklorním poli, přičemž mým cílem bylo tyto rozhovory následně analyzovat a identifikovat významové uzly. Rozklíčování toho, co je pro dotazované nejdůležitější, není pro mne překvapením, ale potvrzením a utříděním myšlenek tak, aby to mohlo být pevnou základnou při pedagogické činnosti. V praktické části je nabídnuto pedagogické portfolio, které je ověřeno v praxi, a k danému tématu je snaha využít jeho didaktický potenciál na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA folklor, folklorismus, kvalitativní výzkum, lidová umělecká tvorba, ornament, pedagogika, Slovácko, tradice a zvyky, uměníThe concept of this diploma thesis is based on folklore, folklorism, national art, folk customs and traditions, specifically in the region of Moravian Slovakia. In the theoretical part, I define these terms. I point out the misuse of folklore for political or advertising purposes. I introduce artists who have dealt with the processing of folklore in the visual arts, and at the same time I introduce contemporary artists who have been inspired by Moravian Slovakia folklore motifs. In the research part, I chose the method of structured interviews of five respondents active in the field of folklore, and my goal was to subsequently analyze these interviews and identify meaning nodes. What is most important for the respondents is not a surprise to me, but a confirmation and sorting of ideas so that it can be a solid basis for pedagogical activities. The practical part offers a pedagogical portfolio, which is verified in practice, and there is an effort to use its didactic potential in primary school. KEYWORDS folklore, folklorism, qualitative research, folk art, ornament, pedagogy, Moravian Slovakia, traditions and customs, art
Keywords:
art; folk art; folklore; folklorism; Moravian Slovakia; ornament; pedagogy; qualitative research; traditions and customs; folklor; folklorismus; kvalitativní výzkum; lidová umělecká tvorba; ornament; pedagogika; Slovácko; tradice a zvyky; umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/170678