Original title:
Rozvoj emoční a sociální inteligence dětí předškolního věku prostřednictvím metod dramatické výchovy
Translated title:
Development of Social and Emotional Intelligence of preschool-age children through methods of drama education
Authors:
Kortanová, Jana ; Ferklová, Alžběta (advisor) ; Hanyš Holemá, Irena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rozvoj emoční a sociální inteligence dětí předškolního věku prostřednictvím metod dramatické výchovy Abstrakt Předkládaná práce představuje koncept emoční inteligence, jejíž úroveň se zakládá na znalosti a zvládání vlastních emocí, schopnosti sebemotivace, empatie a umění mezilidských vztahů. Zasazuje ji do kontextu evolučního vývoje a anatomie emocí a popisuje možnosti jejího rozvoje v rámci pedagogické práce. Hlavním cílem navrženého projektu bylo zhodnotit, zda lze v tomto směru rozvíjet děti předškolního věku pomocí pravidelných lekcí dramatické výchovy. K vyhodnocení byla použita metoda experimentu, která umožnila srovnání výsledků mezi experimentální a kontrolní skupinou. Děti experimentální skupiny vykazovaly po 5 měsících pravidelné dramatické práce výraznější zlepšení jejich emočních a sociálních dovedností oproti dětem kontrolní skupiny. Představený projekt tak poskytuje netradiční zdroj inspirace pro systematickou práci s dětskými emocemi v rámci běžného fungování mateřské školy. Klíčová slova: emoční inteligence, emoční a sociální dovednosti, dramatická výchova, předškolní věkDevelopment of social and emotional intelligence of preschool-age children through methods of drama education Abstract This thesis presents the concept of emotional intelligence, the level of which is based on self- awareness, self-regulation, self-motivation, empathy and social skills. Emotional intelligence is herein placed in the context of evolutionary development and anatomy of emotions, focusing on the possibilities of its development through pedagogical work. The main goal of the project was to evaluate whether preschool children can be developed in this direction through regular drama education lessons. The evaluation was based on an experimental method relying on a comparison between the results of the experimental and control groups. After 5 months of regular dramatic work, the children from the experimental group manifested a more significant improvement in their emotional and social skills when compared to the children from the control group. The presented project thus provides an unconventional source of inspiration for systematic work with children's emotions within the typical day-to-day schedule at kindergartens. Keywords: emotional intelligence, emotional and social skills, drama education, preschool age
Keywords:
drama education; emotional intelligence; preschool age; social intelligence; dramatický výchova; emoční inteligence; předškolní věk; sociální inteligence
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157318