Original title:
Soulad záměru autorů učebnice a realizace výuky ve třídě
Translated title:
Fidelity of implementation of teachers'guide
Authors:
Bartoňová, Blanka ; Stará, Jana (advisor) ; Poche Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se věnuje problematice učebnic z pohledu souladu autorů učebnic a realizace výuky ve třídě. Na začátku teoretické části je krátká kapitola o historii školství z pohledu obsahu vzdělávání. Dále se teoretická část zabývá učebnicí samotnou, jejím obsahem a vytvářením. Zamýšlí se nad náročností tvorby nových učebnic, a to z pohledu nejen učitelů, ale i autorů a nakladatelství. Neméně důležitá je kapitola zabývající se výzkumy učebnic. Ta je rozdělena na výzkumy před rokem 1989 a po roce 1989, a pomocí odborné literatury popisuje různé trendy výzkumů učebnic nejen v České republice, ale i v zahraničí. Dále se teoretická část zabývá vztahem učebnice a jejími uživateli, tedy učitele, žáka i rodiče. Pokouší se vysvětlit, jak velkou roli hraje učitel a jeho výběr učebnice, vzhledem k interakci mezi ním a žákem při vyučování. Protože se výzkumná část zabývá prací učitelů s učebnicí prvouky, je jako poslední kapitola teoretické části uvedena vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, jeho náplň i názory odborníků na jeho obsah. V rámci výzkumné části byl zkoumán vliv výběru učitelů a jejich práce s učebnicí na soulad autorů učebnice a realizace výuky ve třídě. Výzkum se zaměřil na jednu základní školu, kde byly distribuovány dotazníky a realizovány rozhovory s pedagogy. Výsledky byly...This diploma work is dedicated to problems of textbooks from view of harmony authors of the textbooks and realization education in the class (Fidelity of implementation of teachers guide). At the beginning of the theoretical part is short chapter about history of education system from the view of content of education. After that, the theoretic part deals with the textbook itself, its content and its creating. The work is thinking about difficulty of creating the new textbooks, and that from the view not only of teachers, but also from the view of authors and the publishers. Not less important is chapter dealing with researches of the textbooks. This chapter is divided in the researches before 1989 and after 1989, and using professional literature describes the variety ways of researches of the textbooks not only in Czech Republic, but also in foreign countries. Then the theoretic part is concerning of relation the textbook and its users, so the teacher, the student and also the parent. It tries to explain, how big part play the teacher and his choice of the textbook, due to interaction between him and the student during the education. The last chapter of the theoretical part shortly describes the education sphere of "Člověk a jeho svět", its content and also the opinions of the specialists on its...
Keywords:
fidelity of implementation; realised curriculum; textbooks; implementační fidelita; realizované kurikulum; učebnice
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157275