Název:
Prvotní zkušenost nových uživatelů s osvojováním technologie virtuální reality
Překlad názvu:
First-time user's experience and learning in virtual reality
Autoři:
Škopová, Alena ; Hrabec, Ondřej (vedoucí práce) ; Mikuláš, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This work focuses on the experience of the first-time user in virtual reality. It explores the psychological and pedagogical aspect of this experience and learning in virtual reality. The theoretical part explains immersion, presence, suspense of disbelief and cognitive presence in order to better explain the users' experience. The process of experiencing VR is compared with a more traditional experiential pedagogy and with its two models. The empirical part is based on data from observations and in-depth semi-structural interviews. 3 years worth of practice by working in the field of research, the VR Dimension gaming centre, is also included in the interpretation of results. The thesis explores the feelings of participants, the perceived depth of their immersion and what might break it in different situations; and their experience in different games, where they felt discomfort, fear or excitement and awe. It also tries to detect the problems that a teacher might encounter when using this technology for educative purposes and offers the solutions based on literature or the researcher's own experience of using this technology. This thesis is meant for anyone who wishes to teach others using VR or for anyone interested in some of the obstruction that may arise.Tato práce se zaměřuje na zkušenosti prvouživatele ve virtuální realitě. Zkoumá psychologické a pedagogické aspekty této zkušenosti a učení ve virtuální realitě. Teoretická část také vysvětluje pojmy ponoření, presenci, odložení nedůvěry a kognitivní přítomnost s cílem lépe vysvětlit zkušenosti uživatelů, Proces prožívání VR je srovnáván s tradičnější zážitkovou pedagogikou a s dvěma jejími modely spolu s teorií konektivismu. Empirická část je založena na datech z pozorování a hloubkových polo-řízených rozhovorech. Do interpretace výsledků jsou zahrnuty také 3 roky praxe v místě, kde výzkum probíhal, herně virtuální reality VR Dimension. Práce zkoumá pocity účastníků, vnímanou hloubku jejich ponoření a jevy, které by mohly ponoření přerušit v různých situacích; jejich zkušenosti z různých her; kde pociťovali nepohodlí, strach nebo vzrušení či úžas. Smyslem této práce je také odhalit problémy, s nimiž se učitel může setkat při používání této technologie pro vzdělávací účely, a nabízí řešení založená na literatuře nebo vlastních zkušenostech výzkumníka s používáním této technologie. Tato práce je určena pro kohokoli, kdo chce učit ostatní pomocí VR, nebo pro kohokoli, kdo se zajímá o překážky, které mohou nastat.
Klíčová slova:
imerze; ovládání; prezence; prvotní zkušenost; prvouživatel; učení; virtuální realita; zkušenost; controls; experience; first experience; first-time user; immersion; learning; presence; virtual reality