Original title:
Poezie Forúgh Farrochzád: tradice, tabu a obraz ženy
Translated title:
The Poetry of Forugh Farrokhzad: tradition, taboo and woman
Authors:
Pokorná, Mariana ; Kříhová, Zuzana (advisor) ; Malečková, Jitka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Poezie Forúgh Farrochzád: tradice, tabu a obraz ženy Bakalářská práce se zabývá poezií íránské básnířky Forúgh Farrochzád (1934-1967). Teoretická část se věnuje proměnám postavení žen v novodobé íránské historii a koncepty související s pojetím ženy v Íránu, krátce shrnuje dějiny literatury psané perskými autorkami a rovněž představuje osobnost a život Forúgh Farrochzád. Praktická část předkládá originální české překlady jejích perských básní, jejich interpretace a analýzu. Cílem práce je prozkoumat, jak Forúgh Farrochzád ve své poezii zobrazovala ženu a jak proměnila tradiční obraz ženy v perské literatuře. Práce analyzuje, jaké tradice a tabu íránské společnosti básnířka ve své poezii překročila a jaká naopak dodržela.Poetry of Forugh Farrokhzad: Tradition, Taboo and the Image of a Woman This bachelor thesis concentrates on the poetry of an Iranian woman writer Forugh Farrokhzad (1934-1967). The theoretical part deals with the changes in women's situation in the modern Iranian history as well as with the concepts related to the conception of women in Iran. Briefly, it summarizes the history of literature written by Persian women and presents the biography of Forugh Farrokhzad. The practical part puts forward original Czech translations of her Persian poetry, its interpretation and analysis. The aim of the bachelor thesis is to explore, how Forugh Farrokhzad presented a woman in her poetry and how she transformed the image of a woman in Persian literature. Further, it analyses which traditions and taboos of the Iranian society the poet transgressed and on the contrary, which she abode.
Keywords:
poetry|Iran|Forugh Farrokhzad|woman's character|gender; poezie|Írán|Forúgh Farrochzád|ženská postava|gender
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/152522