Original title:
Geometrie papíru
Translated title:
Paper folding geometry
Authors:
Hatschbachová, Jana ; Hromadová, Jana (advisor) ; Surynková, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Skládání papíru je nedoceněnou metodou s řadou zajímavých využití v reálném životě. Od japonského tradičního origami jsme se dnes díky aplikování matematických principů dostali k jeho využití v kosmickém výzkumu či v medicíně. V práci jsou vysvětlena základní pravidla geometrie papíru a její odlišnost od eukleidovské geometrie. Úlohy zdvojení krychle či trisekce úhlu neřešitelné v~eukleidovské geometrii lze překládáním papíru celkem jednoduše vyřešit. Práce obsahuje náměty pro učitele matematiky od ZŠ po SŠ jak využít skládání papíru přímo ve výuce matematiky. Nalezneme zde jednoduché ověření Pýthagorovy věty či konstrukce kuželoseček. Fyzická manipulace s papírem totiž pomáhá upevnit probírané téma, rozvíjí prostorovou představivost a zručnost.Paper folding is an underappreciated method with a number of interesting applications in real life. From Japanese traditional origami we moved to today's use in space research or medicine, all thanks to the application of mathematical principles on it. The work explains the basic rules of paper geometry and its difference from Euclidean geometry. The problems of doubling the cube or trisection of the angle, which cannot be solved in Euclidean geometry, can be solved quite easily by translating the paper. The thesis contains ideas for mathematics teachers from elementary school to high school on how to use paper folding directly in mathematics teaching. Among the ideas we can find a simple verification of the Pythagorean theorem and the construction of conic sections. Physical handling of paper helps to consolidate the topic, develops spatial imagination and dexterity.
Keywords:
geometry; Origami; reflection; geometrie; Origami; zobrazení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/152518