Název:
Recepce abstraktního umění v meziválečném Československu
Překlad názvu:
Reception of Abstract Art in Interwar Czechoslovakia
Autoři:
Pastýříková, Lenka ; Bydžovská, Lenka (vedoucí práce) ; Kuzica Rokytová, Bronislava (oponent) ; Svobodová, Markéta (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá recepcí českého a evropského abstraktního umění ve dvacátých a třicátých letech 20. století v Československu. Vychází z předpokladu, že kulturní prostředí první republiky sice nebylo pro abstraktní umění příznivé, přesto probíhaly různé formy jeho recepce. Cílem pak je představit a doložit možnosti veřejné prezentace abstraktního umění, související kritické reakce a příklady teoretické reflexe. Zvolený recepčně historický přístup se na základě písemných pramenů zaměřuje na vztah publika k abstraktnímu umění a zacházení s konkrétními díly. Věnuje se jeho vystavování, hodnocení a interpretaci v době vzniku a zohledňuje převážně recipienty z řad teoretiků, výtvarných kritiků, redaktorů, umělců a dalších účastníků uměleckého provozu. Do pojednání je zahrnuta odezva a názory nejen na abstraktní malířství a sochařství, ale i na abstraktní fotografii, film a kinetické umění.The dissertation examines the reception of Czech and European abstract art in Czechoslovakia in the 1920s and 1930s. It assumes that the Czechoslovak cultural milieu was unfavourable for abstract art at that time, yet various forms of its reception were occurring. Thus, the objective is to demonstrate and document opportunities for abstract art public presentation, related critical reactions and theoretical reflection. The reception history perspective followed in the dissertation deals with written sources, and focuses on relationship between viewers and abstract art and on handling particular artworks. Predominantly recipients such as theorists, art critics, editors, artists, and other participants in the arts sector are taken into consideration when exploring contemporaneous exhibiting, evaluation and interpretation of abstract art. The paper includes responses and attitudes to abstract painting and sculpture as well as to abstract photography, film and kinetic art.
Klíčová slova:
dějiny recepce|abstraktní umění|české moderní umění|výstavy abstraktního umění|výtvarná kritika|světelný kinetismus|abstraktní film; reception history|abstract art|Czech modern art|abstract art exhibitions|art criticism|kinetic light art|abstract film