Název:
Ztvárnění generační problematiky ve třech dramatických dílech (od G. E. Lessinga, F. Schillera und W. Hasenclevera)
Překlad názvu:
Rendition of generation problems in three dramatic works (by G. E. Lessing, F. Schiller and W. Hasenclever)
Autoři:
Tranová, Huyen Chau ; Glosíková, Viera (vedoucí práce) ; Bučková, Tamara (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
ger
Abstrakt: [eng][cze] The presented bachelor thesis deals with the literary depiction of generational issues in three dramatic works: Emilia Galotti (1772) by Gotthold Ephraim Lessing, Kabale und Liebe (1784) by Friedrich Schiller and Der Sohn (1914) by Walter Hasenclever. In the first part, I try to approach the literary epochs in which the selected authors worked - the Enlightenment, the Storm and Defiance movement, expressionism, their lives and literary works. Furthermore, I analytically deal with selected works from the point of view of inspiration, connection with the thinking of the appropriate time and the characteristics of individual characters. In the last chapter, I focus on the elements of generational conflict, especially between which characters it occurs. The aim of the work is to interpret the generational conflict in individual works, to compare the ways in which such a conflict occurs in the contemporary social context, in which the authors of different literary epochs resemble or differ and what led them to choose this topic for their dramas. KEYWORDS generational conflict, Enlightenment, Storm and Defiance movement, expressionism, dramaPředložená bakalářská práce se zabývá literárním ztvárněním generační problematiky ve třech dramatických dílech: Emilia Galotti (1772) od Gottholda Ephraima Lessinga, Kabale und Liebe (1784) od Friedricha Schillera a Der Sohn (1914) od Waltera Hasenclevera. V první části se snažím o přiblížení literárních epoch, ve kterých vybraní autoři působili - osvícenství, hnutí Bouře a vzdoru, expresionismus, jejich života a literární tvorby. Dále se analyticky zabývám vybranými díly z pohledu inspirace, souvislosti s myšlením odpovídající doby a charakteristikou jednotlivých postav. V poslední kapitole se soustřeďuji na prvky generačního konfliktu, zejména na to, mezi jakými postavami se vyskytuje. Cílem práce je interpretovat ztvárněný generační konflikt v jednotlivých dílech, dále porovnat způsoby, jak se v dobovém společenském kontextu takový konflikt objevuje, v čem se autoři různých literárních epoch případně shodují či odlišují v jeho literárním uchopení a co je vedlo k tomu, aby zvolili pro svoje dramata toto téma. KLÍČOVÁ SLOVA generační konflikt, osvícenství, hnutí Bouře a vzdoru, expresionismus, drama
Klíčová slova:
drama; expresionismus; generační konflikt; hnutí Bouře a vzdoru; osvícenství; drama; Enlightenment; expressionism; generational conflict; Storm and Defiance movement