Original title:
Expresivní přístupy a jejich využití v sociální práci s dětmi s traumatem
Translated title:
Expressive methods and their use in social work with traumatized children
Authors:
Jechová, Alžběta ; Hartošová, Tereza (advisor) ; Vodáčková, Daniela (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá expresivními přístupy a jejich aplikací v sociální práci. Zaměřuje se zejména na práci s traumatizovanými dětmi a mládeží, tedy problematikou emočního vývoje člověka a důsledky narušení tohoto vývoje traumatickým zážitkem. Jsou zde popsané jednotlivé typy expresivních přístupů a modely práce s cílovou skupinou. Výzkum pak mapuje reálné použití expresivních přístupů v praxi sociální práce v ČR. Klíčová slova: Sociální práce, expresivní přístupy, arteterapie, dramaterapie, syndrom CAN, syndrom CSA, trauma, dítě, mládežThis thesis follows up models of expressive arts and their use in social work. The main focus is placed on work with traumatized children and young adults and therefore problematic of emotional development and the consequences of its disruption by experiencing a trauma. There are examples of different types of expressive arts and methods of work with this target group, which is often used in praxis. Theory follows up with research that maps the actual use of expressive art in praxis of social work in Czech Republic. Key words: Social work, expressive methods, art therapy, drama therapy, syndrome CAN, syndrome CSA, trauma, child, young adult
Keywords:
Expressive arts|Trauma|Social work|Art therapy|Drama therapy|Emotional development|Child|Young adult|developmental psychology|Syndrome CAN|Syndrome CSA; Expresivní přístupy|Trauma|Syndrom CAN|Sociální práce|Arteterapie|Dramaterapie|Muzikoterapie|Dítě|Mládež|vývojová psychologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150561