Original title:
Mravnost, smrt a vězení. Kantova (praktická) filosofie jako interpretační klíč Sartrovy povídky Zeď
Translated title:
Morality, Death and Prison. Kant's (Practical) Philosophy as an Interpretive Key to Sartre's Short Story the Wall
Authors:
Sukdolák, Roman ; Matoušek, Josef (advisor) ; Zika, Richard (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Anotace: Cílem této diplomové práce je demonstrování principů transcendentální, praktické a vzdělávací filosofie Immanuela Kanta na pozadí povídky Zeď sepsané Jeanem-Paulem Sartrem. Na základě analýzy a interpretace tohoto Sartrova prozaického textu je tak v této studii vzhledem k problematice lidské smrtelnosti představena Kantova teorie poznání, s ohledem na otázku po možnosti svobody je zde prozkoumána Kantova nauka o mravnosti a z hlediska tematiky vězeňství je tu pojednáno o Kantově pedagogice a filosofii výchovy. Tato práce tedy využívá kulisy zvolené Sartrovy povídky k demonstraci základních rámců Kantova rozsáhlého filosofického systému v souvislosti s problematikou mravnosti, smrti a vězení, jež se odvíjí od Sartrova vyprávěného příběhu.The aim of this diploma thesis is to demonstrate the principles of the transcendental, practical and educational philosophy of Immanuel Kant in the context of The Wall, a short story written by Jean-Paul Sartre. Based on analysis of this prose work of Sartre's this study presents, given the issue of human mortality, Kant's theory of knowledge; with regard to the question of the possibility of freedom it explores Kant's doctrine of morality and, from the perspective of penitentiary-related matters, it discusses Kant's pedagogy and philosophy of education. This thesis thus draws on the backdrop of Sartre's selected story to demonstrate the basic frameworks of Kant's extensive philosophical system in connection with the topics of morality, death and imprisonment, as derived from Sartre's tale.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/150586