Original title:
Měření rychlosti vozidel pomocí stereo kamery
Translated title:
Vehicle Speed Measurement Using Stereo Camera Pair
Authors:
Najman, Pavel ; Sojka, Eduard (referee) ; Guillemaut, Jean-Yves (referee) ; Zemčík, Pavel (advisor) Document type: Doctoral theses
Year:
2021
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Tato práce se snaží najít odpověď na otázku, zda je v současnosti možné autonomně měřit rychlost vozidel pomocí stereoskopické měřící metody s průměrnou chybou v rozmezí 1 km/h, maximální chybou v rozmezí 3 km/h a směrodatnou odchylkou v rozmezí 1 km/h. Tyto rozsahy chyb jsou založené na požadavcích organizace OIML, jejichž doporučení jsou základem metrologických legislativ mnoha zemí. Pro zodpovězení této otázky je zformulována hypotéza, která je následně testována. Metoda, která využívá stereo kameru pro měření rychlosti vozidel je navržena a experimentálně vyhodnocena. Výsledky pokusů ukazují, že navržená metoda překonává výsledky dosavadních metod. Průměrná chyba měření je přibližně 0.05 km/h, směrodatná odchylka chyby je menší než 0.20 km/h a maximální absolutní hodnota chyby je menší než 0.75 km/h. Tyto výsledky jsou v požadovaném rozmezí a potvrzují tedy testovanou hypotézu.
This thesis aims to answer the question whether it is currently possible to autonomously measure the speed of vehicles using a stereoscopic method with the average error within 1 km/h, the maximum error within 3 km/h, and the standard deviation within 1 km/h. The error ranges are based on the requirements of the OIML whose Recommendations serve as templates for metrological legislations of many countries. To answer this question, a~hypothesis is formulated and tested. A method that utilizes a stereo camera pair for vehicle speed measurement is proposed and experimentally evaluated. The experiments show that the technique overcomes state-of-the-art results with the mean error of approximately 0.05 km/h, the standard deviation of less than 0.20 km/h, and the maximum absolute error of less than 0.75 km/h. The results are within the required ranges, and therefore the formulated hypothesis holds.
Keywords:
detekce vozidel; dopravní dohled; kalibrace stereo kamery; Měření rychlosti vozidel; sledování vozidel; stereo vidění; sub-pixelová registrace; stereo camera calibration; stereo vision; sub-pixel registration.; traffic surveillance; vehicle detection; Vehicle speed measurement; vehicle tracking
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/201616