Original title:
Přístup českých módních návrhářů k otázkám udržitelnosti a jejich komunikace směrem k zákazníkům
Translated title:
The approach of Czech fashion designers to sustainability issues and their communication towards customers
Authors:
Kubů, Karolína ; Hejlová, Denisa (advisor) ; Koudelková, Petra (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce mapuje udržitelnost v módním průmyslu a způsoby, jakými lze udržitelnosti dosáhnout. Jejím cílem je definovat udržitelnost a udržitelnou módu, přiblížit environmentální, sociální a ekonomickou problematiku v tomto byznysu a představit postoje úzké skupiny klíčových aktérů, jimiž jsou módní návrháři. Práce je členěna na teoretickou a praktickou část. Teoretická část představuje různé definice udržitelnosti a snaží se je aplikovat na módní průmysl. Rozebírá, jakým způsobem mohou být udržitelnější firmy, módní návrháři a konzumenti módy a jakým překážkám na této cestě čelí. Dále představuje modely a strategie, s jejichž pomocí lze udržitelnost do módní tvorby implementovat. V praktické části jsou analyzovány hloubkové rozhovory s českými módními návrháři, kteří přibližují své postoje k udržitelnosti v módě, a aktivity, které praktikují, aby jejich tvorba byla udržitelnější. Pro výzkum byla zvolena kvalitativní metoda, která pomáhá nastínit postoje a názory z různých úhlů pohledu a umožňuje prozkoumat jak a proč se k tématu přistupuje.This bachelor thesis assesses sustainability within the fashion industry and identifies numerous ways in which sustainability can be achieved. Its aim is to define sustainability and sustainable fashion, to describe environmental, social and economic issues in this industry and to present the attitudes of a niche group of stakeholders, namely fashion designers. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part considers various definitions of sustainability and applies them to the fashion industry. Furthermore, the research analyses how companies, fashion designers and fashion consumers can become more sustainable and what obstacles they face on this path. It also presents relevant models and strategies used for implementation of sustainability within fashion designing. The practical part evaluates interviews that were conducted with selected Czech fashion designers. These designers then describe their attitudes towards sustainability and explain the strategies that they actively implement to make their products more sustainable and ethical. A qualitative method was chosen for the research, as it helps to assess the attitudes and opinions from different angles, whilst allowing the study to receive answers regarding how and why designers see it this way.
Keywords:
communication; fashion; fashion designers; fashion marketing; qualitative research; sustainability; sustainable fashion; komunikace; kvalitativní výzkum; marketing módních značek; móda; módní návrháři; udržitelnost; udržitelná móda
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/127029