Original title:
Analýza rozpoznání chodce řidičem vozidla
Translated title:
Analysis of Pedestrian Recognition by the Vehicle Driver
Authors:
Šlapal, David ; Kropáč, František (referee) ; Maxera, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Ústav soudního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá rozpoznáním chodce řidičem vozidla za různých jízdních a světelných podmínek. Úvodní část se zabývá základními teoretickými poznatky bezpečnosti a opatřeními proti vzniku dopravní nehody mezi chodcem a vozidlem. Stěžejní část bude zaměřena na viditelnost chodců z pohledu řidiče na pozemních komunikacích při snížené viditelnosti, tedy ve tmě. V praktické části budou shrnuty výsledky experimentu za použití zvoleného vozidla a účasti vybraných osob (figurantů). Při realizaci tohoto experimentu bude měřena vzdálenost, na kterou bude schopen řidič detekovat, rozpoznat a identifikovat chodce na zvoleném úseku komunikace tak, aby byl řidič schopen včas a bezpečně zastavit vozidlo, nebo vyhnout se překážce.
This diploma thesis deals with vehicle driver’s recognition of pedestrian in different driving and light conditions. The introductory part will be devoted to basic theoretical knowledge. The attention is focused on safety measures to prevent accidents between pedestrians and vehicles. The main part will be devoted to the pedestrian´s visibility from the driver´s point of view during reduced visibility on roads in darkness. The practical part of this work summarizes the results of the experiment using the selected vehicle and chosen participants. During this experiment, the distance necessary for detection, recognition and identification of the pedestrian will be measured, to stop the vehicle safety in time or to avoid an obstacle on the road.
Keywords:
pedestrians; reduced visibility; safety.; Vehicles; visual perception; bezpečnost.; chodci; snížená viditelnost; Vozidla; zrakové vnímání
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/200338