Original title:
Uplatňování folklórních textů ve výuce ruského jazyka
Translated title:
Folklore Texts in Russian Language Teaching
Authors:
Holečková, Andrea ; Rozboudová, Lenka (advisor) ; Vasilyeva, Elena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá způsoby využití folklórních textů v učebnicích ruského jazyka, přičemž vybrané učebnice Raduga Plus, Pojechali, Raduga po-novomu, Snova Klass a Tvoj šans byly podrobeny analýze. První část práce je věnována shrnutí teoretických poznatků v oblasti folklóru, vztahu jazyka a kultury a slovesnosti, vycházejících z odborné literatury. Teoretická část charakterizuje pojem folklór jakožto část vědní disciplíny zvané folkloristika, který je dále rozveden a představen ve vztahu k jazyku, kultuře a slovesnosti. Praktická část přináší výsledky analýzy učebních souborů, jejíž cílem bylo zjistit způsoby uplatňování folklórních textů. KLÍČOVÁ SLOVA folklór, jazyk, kultura, písně, slovesnost, ruský jazyk, výuka ruského jazykaThe thesis focuses on the use of folklore texts in Russian language textbooks intended for Czech learners. Selected textbooks were chosen to be analysed. The first part of the thesis is dedicated to the summary of theoretical findings in the field of folklore and relationship between language, culture and oral tradition. Theoretical part explains the term folklore as a part of discipline that deals with folklore studies. The term is elaborated on and presented in relationship with language, culture and oral tradition. Practical part informs about the results of analysis of the didactic files with its aim to find methods of folklore texts application. KEYWORDS folklore, language, culture, songs, oral tradition, Russian language, Russian language teaching
Keywords:
culture; folklore; language; oral tradition; songs; folklór; jazyk; kultura; písně; slovesnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125740