Název:
Řešení optimalizačních úloh na 2 a 3. stupni školy
Překlad názvu:
Solving optimization problems in lower and upper secondary school
Autoři:
Michal, Jakub ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce má za cíl shromáždit a popsat řešení optimalizačních úloh napříč jejich historickým vývojem předcházejícím kalkulu. Dále některé identi- fikované metody použité v dějinách hledání maxim a minim zobecňuje a blíže pojednává o těch, které jsou vhodné k řešení problémů tohoto druhu na střední, případně i základní, škole. Práce také popisuje vhodnost následovat historický vý- voj problému při výuce a některé výhody tohoto přístupu. Součástí práce je také vyhodnocení experimentu, který zkoumá žákovské po- rozumění některým jevům v oblasti optimalizace, týkajících se především izoperi- metrických úloh, a jejich reakce na vybrané přístupy k řešení. 1The goal of this diploma thesis is to gather and describe ways the optimisation problems had been solved before the calculus was invented. Some of the methods identified through history are generalised and these which could be utilised at secondary or primary school education are described more in depth. Thesis descri- bes the method, where educator follows historical development of the problem in classroom and what benefits it might bring, as well. There is a section dedicated to evaluation of experiment which goal was to investigate understanding of pupils to certain concepts in the field of optimisation, mainly concerning isoperimetric problem. It was also focused on the pupils fe- edback to different approaches of optimisation problem solving. 1
Klíčová slova:
didaktika; extrémy; historie matematiky; izoperimetrické úlohy; Matematika; metody řešení úloh; optimalizace; didactics; extrema; history of mathematics; isoperimetric problems; Mathematics; methods of problem solving; optimisation