Original title:
Využití hudební výchovy v hodinách matematiky na 1. stupni ZŠ aneb Pane učiteli, zazpíváme si
Translated title:
Use of music education in mathematics lessons at the 1st stage of elementary school or Let's sing, Mr. teacheronnection between mathematics and music in primary school
Authors:
Jánošková, Zuzana ; Jirotková, Darina (advisor) ; Havlíčková, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá možností propojení výuky matematiky s hudbou. Teoretická část se zaměřuje na vztah matematiky a hudby, motivaci žáků, teorii mnohačetné inteligence a také na to, zda může hudba přispívat k rozvoji matematického myšlení. Praktická část přináší 5 příprav vyučovacích hodin, kde je hlavní téma hudební výchova a několik dalších možností, jak využít hudební výchovu v rámci jiného matematického tématu. KLÍČOVÁ SLOVA Hudba v matematice, rytmus v matematice, hudební nástroje v matematice, motivace, slovní úlohy, rovnice, mezipředmětové vztahy, Gardnerova teorie mnohačetné inteligence.The work deals with the possibility of interconnecting the teaching of mathematics with music. The theoretical part focuses on the relationship between mathematics and music, student motivation, the theory of multiple intelligence and also on whether music can contribute to the development of mathematical thinking. The practical part delivers five lesson preparations, where the main topic is music education and several other ways to use music education in another mathematical topic. KEYWORDS Music in mathematics, rhythm in mathematics, musical instruments in mathematics, motivation, word problems, equations, intersubject relations, Gardner's theory of multiple intelligence.
Keywords:
equation; Gardner's theory of multiple inteligence; interdisciplinary relations; motivation; Music in mathematics; music instruments in mathematics; rythm in mathematics; word problem; Gardnerova teorie mnohačetné inteligence; Hudba v matematice; hudební nástroje v matematice; mezipředmětové vztahy; motivace; rovnice; rytmus v matematice; slovní úlohy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126410