Original title:
There's black and white, day and night, good and evil, yin and yang. It all just balances itself out.
Translated title:
There's black and white, day and night, good and evil, yin and yang. It all just balances itself out.
Authors:
Ilič, Risto ; Kořínková, Jana (referee) ; Mazanec, Martin (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce s názvem “There’s Black and White, Day and Night, Good and Evil, Ying and Yang” navazuje na tříletou existenci kolektivu “Ugly Brno” a jeho tvorbu, která vychází ze stále aktuálního, místního fenoménu redesignování reklamních poutačů, bannerů a štítů v rámci výloh brněnských (malo)prodejců, sídlících v centru města. Konkrétně se zaměřuje na nově se objevující designy, kombinující černou a bílou barvu. Výstupem této bakalářské práce je video – fiktivní interview, ve kterém jsou Černá a Bílá personifikovány jako dvě sebevědomé, excentrické osobnosti, kvazi-experti dnešní vizuální kultury a ultimátní garanti vkusu, kteří si podmanili město Brno svými realizacemi. Cílem práce je rozkrýt mytologii za oblíbeností černobílé kombinace v kontextu vizuální kultury, konkrétně v grafickém designu, a její souvislost s problematikou gentrifikace a kapitalismu. Dalším cílem je vytvořit pomocí sarkasmu a ironie reflexi kultury, jejíž hodnotami je elitářství, workoholismus, perfekcionismus, přehlížení alternativ a důraz na efektivitu. Čím to, že právě v takové kultuře dosahuje černobílost větší popularity než kdy jindy v minulosti?
The bachelor's thesis "There's Black and White, Day and Night, Good and Evil, Ying and Yang" follows the three-year existence of the collective "Ugly Brno" and its work, which is based on the still current, local phenomenon of redesigning of advertising banners and shields in the context of small businesses located in the Brno city center. Specifically, it focuses on emerging designs combining black and white. The output of this bachelor's thesis is a video – a fictional interview in which Black and White are personified as two confident, eccentric personalities, quasi-experts in today's visual culture and the ultimate guarantors of taste, who conquered the city of Brno with their realizations. The objective of this thesis is to reveal the mythology behind the popularity of black and white combination in the context of visual culture, particularly in graphic design and its connection to the problematics of gentrification and capitalism. Another objective is to use sarcasm and irony to create a reflection of a culture whose values are elitism, workaholism, perfectionism, disregard for alternatives and an emphasis on efficiency. Why is it that in such a culture, black and white has gained more and more popularity than ever before?
Keywords:
advertisement; aesthetic; amaterization; black; capitalism; color; criterion; designer; elitism; gentrification; graphic design; manual; mimesis; minimalism; redesign; regulation; visual fascism; visual smog; white; amaterizace; barva; bílá; designér; elitářství; estetika; gentrifikace; grafický design; kapitalismus; kritérium; manuál; mimésis; minimalismus; redesign; regulace; reklama; vizuální fašismus; vizuální smog; černá
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/199513