Original title:
Parametry mazací vrstvy a třecích povrchů v kontaktu pracujícím v režimu superlubricity
Translated title:
Parameters of lubricating films and rubbing surfaces in contacts operated in superlubricity regime
Authors:
Poláček, Tomáš ; Hartl, Martin (referee) ; Šperka, Petr (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá snižováním tření mezi nekonformními makrokontakty s částečným skluzem. Měření součinitele tření, o velikosti superlubricity, navyšuje o vliv relativního skluzu, přímé pozorování kontaktní oblasti a o měření tloušťky mazacího filmu. Zahrnuto je také zkoumání změn topografie při tření. Experimenty byly provedeny převážně na tribometru ball-on-disk doplněném o možnost měření tloušťky mazacího filmu kolorimetrickou interferometrií. Změny drsnosti povrchů byly zkoumány na optickém profilometru. Vliv střední rychlosti, relativního skluzu a topografie byly pozorovány u vybraných kombinací, z nichž jedna neumožňovala měření tloušťky maziva a jedna nedosáhla očekávaného snížení tření. U zbylých systémů bylo možné pozorovat snížení součinitele tření na 0,003 a méně. Vlivy působící na tření mezi tělesy z vybraných materiálů byly prozkoumány do značné míry. Je tak položen základ pro výzkum superlubricity mezi kontakty s částečným valením. Práce může přispět ke snížení ztrát třením, k dřívějšímu a běžnějšímu používání některých maziv a materiálů ve strojírenství.
The work investigates the reduction of friction between non-conformal macro contacts with partial slip. The measurement of the coefficient of friction, with the magnitude of the superlubricity, is extended by the influence of relative slip, direct observation of the contact area and the measurement of the thickness of the lubricating film. It also includes a comparison of changes in topography by friction. The experiments were mainly performed on a ball-on-disk tribometer with measuring the film thickness by colorimetic interferometry. The surface roughness changes were investigated using an optical profilometer. The effect of mean velocity, slide-to-roll radio and topography were observed for selected combinations, one of which did not allow the measurement of film thickness and one did not achieve the expected reduction in friction. For the other combinations, it was possible to observe a reduction of the coefficient of friction to 0,003 or less. The influences affecting the friction between selected materials have been investigated considerably. Thus, a foundation is laid for the research of superlubricity between contacts with partial rolling. The thesis could contribute to the reduction of friction losses, earlier(quicker/faster?) and more common use of some lubricants and materials in mechanical engineering.
Keywords:
electric double layer; liquid superlubricity; macroscale superlubricity; thin film lubrication; elektrická dvojvrstva; superlubricita mazaných kontaktů; superlubricita v makrokontaktech; velmi tenké filmy
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/198341