Original title:
Hluk v interiéru vozidel a metody jeho snižování
Translated title:
Noise in the interior of vehicles and methods of reducing it
Authors:
Patočka, Pavel ; Zajac, Roman (referee) ; Otipka, Václav (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Bakalářská práce se věnuje problematice hluku v interiéru vozidel a metodám jeho následného snižování. Stručně byly popsány nejvýznamnější hlukové zdroje podílející se na celkové akustice uvnitř automobilu. Z provedené analýzy lze konstatovat, že u starších vozů se mezi hlavní zdroje hluku řadí spalovací motor, výfukový a sací systém a převodové ústrojí. V novodobých automobilech lze vzhledem k neustávajícímu vývoji alternativních pohonů naopak označit za nejvýznamnější aerodynamický hluk a hluk od kontaktu pneumatik s vozovkou. Z rešerše bylo zjištěno, že eliminace těchto zdrojů je zaměřena nejen na použití izolačních a absorpčních struktur, ale i na technologicky pokročilé metody, mezi které se řadí například ANC metoda. Ve spojitosti s narůstajícím tlakem na bezemisní dopravu, jehož důsledkem je mnohdy nedostatečné tovární odhlučnění vozidla, byly taktéž shrnuty poznatky týkající se problematiky dodatečného odhlučnění vozidel.
The bachelor thesis focuses on the issues of noise in the interior of vehicles and the methods of subsequent decrease of such noise. Moreover, the thesis shortly describes the most notable sources of noise involved in the overall acoustic within the automobile. The undertaken analysis illustrates that the main source of noise in older vehicles is the combustion engine, an exhaust and intake system, and a gearbox tool. Conversely in modern vehicles, as a result of the unceasing progress of alternative drives, the most notable noise in modern vehicles is the aerodynamic noise and the noise forming out of the contact between tires and roadway. The research showcases that the elimination of these sources is aimed at the use of isolation and absorption structures, as well as the technologically advanced methods such as the ANC method. In relation to the increasing pressure on emission-free traffic, often resulting in insufficient vehicle soundproofing, the thesis summarises the findings concerning the issues of additional vehicle soundproofing.
Keywords:
ANC; car soundproofing; Noise; sound absorptive materials; sound insulation materials; sound waves; vibration; absorpční materiály; ANC; Hluk; izolační materiály; odhlučnění vozidla; vibrace; zvukové vlny
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/197627